Formule 1

Dr. Helmut Marko toont zijn ongenoegen: "Natuurlijk kunnen wij niet zoveel invloed uitoefenen"

Uitgegeven door Wim Boekel • 16 mei 2018 06:59

Pirelli heeft de 2018-banden slechts aangepast om de oververhittingsproblemen bij Mercedes op te lossen. Dat claimt Dr. Helmut Marko van Red Bull na de Grand Prix van Spanje. Diverse teams bleven na de race namelijk met vraagtekens zitten over de banden.

Red Bull Helmut Marko

Het F1-team uit Brackley speelde vanaf het begin van het seizoen tweede viool achter Ferrari, waar Sebastian Vettel de eerste vier races van het seizoen domineerde. Slechts twee weken na de dominantie van de Duitser in Bakoe, pakte Mercedes de volledige eerste startrij in de kwalificatie in Barcelona en verpletterde de tegenstanders in de race met een ongelofelijke snelheid.

Het Circuit de Catalunya-Barcelona speelde zeker in het voordeel van Mercedes, waar ze ook al snel waren tijdens de wintertests. Mogelijk dat de speciale banden van Pirelli die tijdens het raceweekend werden geïntroduceerd, een extra steentje hebben bijgedragen aan het sterke optreden van het Duitse team.

Na de oververhitting tijdens de wintertest, gaf Mercedes aan bij de Italiaanse bandenfabrikant om de dikte van de band te verlagen. In Spanje introduceerde Pirelli een specifieke band voor het circuit die 0,4 mm dunner was. De aanpassing lijkt dan misschien klein, maar de impact is enorm.

Ferrari heeft juist voordeel bij een zachtere band, kreeg de snelheid het weekend niet goed in de auto. Het was de eerste keer dat de Ferrari niet kon overschakelen naar de zachtste compound voor de kwalificatie. In de race waren de problemen ook niet uit de lucht, want de slijtage bij Ferrari was hoger dan bij haar rivalen.

“Je hoeft geen genius te zijn om te begrijpen dat de banden harder worden als je er vier millimeter vanaf schraapt. Dat is hoe de andere teams er beter mee om konden gaan dan wij deden”, reageerde Sebastian Vettel na de race. “Blijkbaar doen de aanpassingen die gemaakt zijn ons meer pijn dan het ons tegenstanders deed. Gelukkig zijn er in Monaco weer de normale banden.”

Dr. Marko van Red Bull was daarentegen nog harder in zijn oordeel dan zijn voormalig pupil. “De banden werden aangepast op verzoek van Mercedes”, reageert de Oostenrijker. “Wanneer je tegelijkertijd een fabrikant en een team bent, kun je dat doen. Wij produceren energydranken. Natuurlijk kunnen wij niet zoveel invloed uitoefenen in vergelijking tot de maker van passagiersauto’s.”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS