Formule 1

De Rebellion R13 krijgt maar weinig mee van de LMP2-bolide

Uitgegeven door Wim Boekel • 8 februari 2018 13:26 • Print artikel

De Franse constructeur Oreca belooft dat de nieuwe Rebellion R13 voor de LMP1 van het FIA World Endurance Championship totaal anders gaat zijn dan de voorgaande ontwerpen. Dat onthulde de technisch directeur van het bedrijf, David Floury, nadat Rebellion Racing en Oreca de verlenging van de samenwerking aankondigden. De auto krijgt de monocoque van de LMP2, maar daar is verder dan ook alles mee gezegd.

null

"Het concept wordt anders dan alles wat we tot nu toe geproduceerd hebben," zei Floury tegen het Engelse Autosport. "De monocoque is hetzelfde, maar het merendeel van de onderdelen gaan erg anders zijn dan de LMP2." Hij legt uit dat de beperkte tijd er voor zorgt dat er voor de auto van onder andere Andre Lotterer, Neel Jani en Bruno Senna, geen nieuwe monocoque geproduceerd kan worden. Het is simpelweg niet mogelijk om in dat tijdbestek een nieuwe te ontwikkelen, bouwen en te homologeren.

De Oreca 07-moncoque uit de LMP2 heeft overigens als basis deze van de Rebellion R-One, de vorige LMP1 van het Engels/Zwitserse team die gebouwd werd in 2014. Dat betekent dat de monocoque geschikt is voor een klasse die een honderd kilo lager minimumgewicht heeft dan de LMP2-bolide. Dallara daarentegen heeft voor de BR1, die dit jaar ook debuteert in het FIA WEC, een compleet nieuwe monocoque ontworpen en niet die van de P217 van de LMP2 overgenoemn. Racing Team Nederland rijdt hiermee. Volgens Floury is het ontwerp van de R13 bijna afgerond.

"Het project begon in september, dus we hadden slechts zeven maanden voor het ontwerp en de productie," zei de technisch directeur. "De ontwerpfase is bijna afgerond. Sommige elementen worden al gebouwd door de leveranciers. Elke keer als we betrokken worden in zo'n krap schema, denk ik dat we dat in de toekomst nooit meer moeten doen. Rebellion was wanhopig om deel te nemen in de LMP1 en wij houden van dergelijke uitdagingen." De nieuwe auto krijgt een 4,5 liter atmosferische Gibson-motor. De auto gaat waarschijnlijk pas een paar dagen voor de 'voorseizoentest' de baan op in Paul Ricard.

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS