Formule 1

De complete loopbaan van een groot talent: Jules Bianchi

Uitgegeven door Wim Boekel • 21 juli 2015 05:25

Jules Bianchi is afgelopen weekeinde op 25-jarige leeftijd aan zijn verwonding van het ongeluk in oktober 2014 tijdens de Grand Prix van Japan overleden. Vandaag wordt de Fransman in Nice begraven. De jonge coureur gold als een groot talent en werd als opvolger van Kimi Raikkonen bij Ferrari gezien. Vele kenners schreven de Marussia-coureur een mooie toekomst voor en zagen hem als de toekomstig kampioen. Een wereldkampioen waar Frankrijk na de successen van Alain Prost zo op zat te wachten. Helaas mocht het niet zo zijn en was Jules Bianchi de volgende coureur sinds lange tijd die na Ayrton Senna door de gevolgen van een ongeval tijdens een Grand Prix overleed.


Jules Bianchi kwam uit een echte autosportfamilie. Zo was hij de kleinzoon van drievoudig wereldkampioen in de GT’s, Mauro Bianchi. Lucien Bianchi, de broer van zijn opa, won in 1968 de 24 uur van Le Mans en nam deel aan 19 Formule 1-races tussen 1959 en 1968. Daarmee werd de jonge Fransman de derde autocoureur in de familie. Net als alle jonge coureurs start Jules Bianchi in de karts en maakt in 2007 de overstap naar de autosport. De jonge coureur begint in het Frans Formule Renault 2.0l en wint vijf races. Daarnaast komt hij uit in de Formule Renault Eurocup waar hij in drie races een pole position en de snelste rondetijd behaald.

Het gaat hard in de carrière van de jonge Fransman want eind 2007 stapt hij al over naar het Franse ART Grand Prix en komt uit in Formule 3 Euroseries. Het succes komt in 2008 wanneer hij de Masters of Formule 3 wint. Het jaar waarin de wedstrijd uitweek naar het Belgische Zolder. In 2009 rijdt Jules Bianchi opnieuw in de Formule 3 Euroseries. Het is een zwaar kampioenshap, want hij krijgt drie rookies in het team. Het zijn Valtteri Bottas, Esteban Gutiérrez en Adrien Tambay. Toch stelt de jonge coureur met acht overwinningen de titel veilig. Dat jaar rijdt hij eveneens in de Formule Renault 3.5l in Monaco voor SG Formula. Het team heeft dan net de auto van een andere Masters of F3-winnaar, Kurt Mollekens overgenomen.

Daarna wordt het langzaam maar zeker tijd voor een groei richting de Formule 1. Jules Bianchi blijft ART trouw en rijdt voor het team in de GP2 Asian Series, maar ook het GP2 seizoen in 2010. In Hongarije heeft hij zijn eerste zware ongeval, waarbij hij in een ongeluk met Ho-Pin Tung zijn ruggenwervel breekt. Ondanks de zwaarte van de blessure is de coureur al in 2010 terug in de auto.

De coureur blijft ook in 2011 bij ART en komt wederom uit in de GP2-series. In de GP2 Asian Series wordt Jules Bianchi achter Romain Grosjean tweede. In de GP2-series, het voorprogramma van de Formule 1 eindigt hij als derde achter Romain Grosjean en Luca Filippi.

In 2012 stapt de snelle coureur over naar de Formule Renault 3.5l. De coureur tekent een contract bij Tech 1 Racing. Lange tijd is hij in gevecht om de titel met rookie Robin Frijns. In Barcelona leidt een gevecht tussen het tweetal tot een climax. De twee coureurs raken elkaar en Jules Bianchi schiet van de baan en Robin Frijns gaat er met de titel vandoor.

Wat betreft de Formule 1 rijdt Jules Bianchi zich in de kijker, want al in December 2009 neemt hij in Jerez plaats in Ferrari F1-bolide. Het bevalt de Italianen goed, want hij wordt de eerste coureur van de Ferrari Driver Academy. In 2011 wordt hij de vaste testcoureur van Ferrari. Jules Bianchi komt meerdere malen uit tijdens testdagen en in 2012 wordt de jonge coureur uitgeleend aan Force India. Voor het Indiase team rijdt hij diverse vrijdag trainingen. In 2013 is het dan eindelijk zo ver. Jules Bianchi wordt in maart 2013 aangekondigd als coureur van Marussia. De Fransman vervangt Luiz Razia die problemen met het sponsorgeld heeft. Tijdens zijn debuut in Australië wordt de Franse coureur 15e, waarmee hij een mooi debuut neerzet. Het wordt voor de Franse rijder voornamelijk een gevecht met Caterham en zijn teamgnoot Max Chilton. Het hoogtepunt komt echter in 2014 tijdens de Grand Prix van Monaco. De coureur weet Romain Grosjean achter zich te houden in de nauwe straten van het prinsdom en scoort de eerste punten van het Brits/Russische team. Bianchi laat zien dat hij beter is dan zijn teamgenoot en is veelal sneller. Wanneer de coureur zich achter Max Chilton bevindt, wordt dit meestal veroorzaakt door technische problemen.

Dan komt echter de zwarte dag in Japan. Het is de tyfoon Phanfone die met razendsnel het circuit van Suzuka nadert. De tyfoon wordt ingeluid met zware regenval en dan tijdens ronde 43 wordt bij de Dunlop Curve de gele vlag uitgehangen. Een reddingsvoertuig staat bij de uitloopstrook om de Sauber van Adrian Sutil weg te halen. Jules Bianchi gaat rechtdoor en schiet onder het reddingsvoertuig door. De jonge coureur met een mooie toekomst voor zich, raakt zwaar gewond en belandt in coma. Jules Bianchi keert niet meer terug in de Formule 1 en overlijdt op 18 juli 2015 na een lang ziekbed....

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS