Formule 1

Commercieel directeur van de Formule 1 verbaasd wat hij aantrof: "Anders dan de vrouw waarmee ik getrouwd ben"

Uitgegeven door Wim Boekel • 9 januari 2018 15:28 • Print artikel

Sean Bratches heeft zijn eerste volledige jaar in de Formule 1 er op zitten als commercieel directeur. De Amerikaan werd in Nederland met name bekend vanwege de gesprekken die hij zou hebben gevoerd over een mogelijke Nederlandse Grand Prix. Bij aanvang van zijn werkzaamheden in de hoogste klasse van de autosport was Bratches meer dan verbaasd over de gang van zaken binnen de Formule 1.

Formule 1 2018 FIA


"Ik werd gevraagd om de commerciële kant van de business te gaan runnen", vertelt Bratches tegen Racer. "We hadden een indruk. Ik weet niet of het een Amerikaanse indruk of ook een Engelse is, maar het was vastbijten en schakelen. Toen ik begon om de business te gaan aansturen, was er geen business-tak!"

"De grootste verrassing was eigenlijk dat er geen team voor de sponsoring was, er was geen mediateam, geen digitaal team en geen onderzoeksteam. We praten over een 67 jaar oud bedrijf, een wereldwijd merk met meer dan een half miljard fans en een behoorlijk benijdenswaardige balans. Het was verbazingwekkend dat er geen commercieel team was."

"Als je een stap terug doet en kijkt hoe succesvol de Formule 1 is geweest zonder enige focus op de commerciële kant, dan zijn er veel kansen met de juiste beleid en leiderschap van de 21e eeuw."

Bratches is hard voor zijn voorgangers. "Het leek erop dat ik een startup aanstuurde. Een aantal dingen zijn extreem goed gedaan, maar we hebben een lange lijst met kansen die voor het oprapen liggen. We moeten F1-fans over de hele wereld bedienen. Het draaien van een goede business geldt niet alleen voor de Formule 1, maar ook voor onze TV-partners, sponsoren, organisatoren en fans."

In zijn eerste jaar is de omzet gedaald, wat leidde tot het uitkeren van minder prijzengeld aan de teams. Bratches geeft toe dat Liberty Media een limiet heeft hoeveel ze bereid zijn te investeren. "Dit is een business zoals elke andere business. We moeten elke dag beslissingen nemen hoe we het kapitaal verdelen. We gaan door om de business gewetensvol voor onze investeerders te runnen. We nemen beslissingen waarvan wij denken dat ze waardevol voor het bedrijf zijn. Anders dan de vrouw waarmee ik getrouwd ben, proberen we ons aan het budget te houden."



Heb je hem al? Nog maar één dag voor de volgende trekking van Staatsloterij. Vergeet hem niet.

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS