Formule 1

BMW waarschuwt voor te veel betrokkenheid van fabrikanten in GT3-klassen

Uitgegeven door Wim Boekel • 22 januari 2018 09:17

BMW Motorsport-directeur Jens Marquardt denkt niet dat de GT3 langer duurzaam is wanneer de fabrikanten doorgaan met geld steken in zogenaamde klantenteams. In een aantal GT3-kampioenschappen, waaronder de Blancpain GT Series en de IMSA WeatherTech SportsCar Championship, wordt de betrokkenheid van door de fabriek ondersteunde teams groter en groter.

BMW GT3


Hierdoor zijn er een aantal gentleman coureurs uit kampioenschappen verdwenen, omdat de kosten stijgen en zij niet in staat zijn om te vechten met de professionele fabriekscoureurs. Volgens de directeur verdwijnen platformen uiteindelijk wanneer de ondersteuning vanuit de fabriek eindigt. "Persoonlijk zou ik zeggen dat dit niet op dit niveau duurzaam is", zegt Marquardt tegen Sportscar365. "Het is een marketingactiviteit voor een fabrikant en dan twee jaar later stoppen ze de marketingactiviteiten en wat doen de klanten dan? Dat is zeker niet de aanpak van BMW. We hadden echt erg loyale klanten en we hebben auto's die aardig goed rijden in alle kampioenschappen. We helpen de coureurs of zorgen voor technische ondersteuning waar we kunnen en dat helpt een team echt om het potentieel uit de auto te halen. Verder gaan we niet, maar dat heeft ons ook redelijk succes gebracht."

Inmiddels heeft de organisatie van de Blancpain GT Series de SRO maatregelen getroffen. Daarom is zijn zorg met name voor de GT3-klasse in de IMSA. Van de 21 auto’s die komend weekend in de GTD-klasse rijden zijn er slechts elf bevestigd voor het gehele kampioenschap.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS