Formule 1

Actieve ophanging moet terug, McLaren verwacht verassingen: "En dan kopiëren ze elkaar"

Uitgegeven door Mitchell Koolen • 16 februari 2017 03:08 • Print artikel

McLaren-Honda's race-directeur Eric Boullier heeft de suggestie gemaakt dat de Formule 1 actieve ophanging moet terugbrengen naar de sport. De techniek is al verbannen sinds het begin van het seizoen in 1994. Het idee om het weer terug naar de F1 te brengen werd voorgesteld tijdens een vergadering van technisch directeuren en de FIA afgelopen week.

Formule 1 2017 McLaren-Honda


De F1-teams hebben geen overeenkomst kunnen bereiken over de legaliteit van het systeem van de ophangingen. Een uiteindelijke regelgeving van de FIA wordt verwacht aan de start van de Preseason-test op 27 februari. Het debat over de ophangingen was aangewakkerd door Scuderia Ferrari ontwerper Simone Resta. Deze had naar race-directeur Charlie Whiting geschreven dat het systeem de aerodynamische prestaties zou verbeteren. Ferrari wordt ervan verdacht dit gedaan te hebben om er achter te komen of een dergelijk systeem wel of niet legaal is. Toen men de ophanging besprak tijdens de vergadering, suggereerde Boullier dat actieve ophangingsystemen, waardoor Williams in 1992 en 1993 de wereldtitel behaalde, de oplossing was en een einde van de discussie.

“De ophanging blijft een grappig onderwerp”, zei Boullier "We zouden er eens op een dag mee moeten stoppen en gewone auto's moeten kopiëren, door de actieve ophanging weer terug te brengen. Het zou tenminste de discussie sluiten. Vandaag de dag is alles onderwerp van vrije interpretatie van de regels en dan kun je proberen er één concept door te drukken. Wat, zoals je kunt zien anders geïnterpreteerd wordt door een ander. Dit is waarom Ferrari haar mening probeert door te duwen bij de FIA. We zitten er midden in, de meeste teams hebben contact opgenomen met ons over dit onderwerp. Ferrari heeft een andere interpretatie over wat er gedaan kan worden, en proberen zo hun mening door te drukken, wat niet in dank wordt afgenomen door andere teams."

McLaren-Honda lanceert hun MCL 32 op 24 februari, Fernando Alonso rijdt als eerste in de bolide tijdens het testen in Barcelona drie dagen later. Boullier zegt wat verrassingen te verwachten in de komende maanden vanwege de nieuwe regels. "Dit jaar hebben we een nieuw aero-pakket en sommige teams zullen daar beter mee omgaan dan andere. Dus aan het begin van het seizoen zullen er veranderingen zijn, ik ben zeker van sommige verrassingen. Maar dan gaan de teams elkaar kopiëren of integreren elkaars concept in dat van hun zelf. En dan hebben we weer ongelijkheid, maar ik weet zeker dat het kleiner zal zijn," aldus Boullier.

Babe-box

Xtra

COLUMNS