Autosport Internationiaal Singleseaters • Eurocup Formule Renault 2.0

Xclusief interview Max Verstappen: "Het is een heel natuurlijk gevoel"

Uitgegeven door Casper Bekking • 11 november 2013 20:01

De eerste fase van het autosportdebuut van Max Verstappen is achter de rug. De talentvolle Limburger testte de afgelopen periode voor diverse topteams uit de Formule Renault 2.0 Eurocup op enkele van de meest aansprekende circuits van Europa. Op de legendarische F1-omloop van Spa-Francorchamps kwam de verkennende fase tot een eind, toen hij twee dagen onder drijfnatte omstandigheden testte voor Josef Kaufmann Racing. Keer op keer maakte de 16-jarige coureur indruk door razendsnelle tijden te noteren. In Alcarraz en op de Hungaroring moest zelfs het ronderecord eraan geloven. Na de test in de Belgische Ardennen volg nog een test. En later deze maand staat nog de beslissende race van het wereldkampioenschap karting in de KF op het programma.

Max Verstappen

“Alle tests gingen goed”, blikte Verstappen Junior terug tegenover RaceXpress.nl. “In Barcelona hadden we wat pech. Het gas bleef tijdens het remmen continu 20% open staan dus daardoor verloren we anderhalf uur. In mijn snelste ronde op nieuwe banden werd ik ook nog eens opgehouden maar verder was het zeer nuttig.” De jonge Limburger kende weinig moeite met de overstap van de kart naar de raceauto: “Nee, het was niet echt moeilijk. Ik wist niet wat ik moest verwachten. Ik dacht gewoon: 'Ik kijk wel hoe het gaat'. Het is een heel natuurlijk gevoel als ik in de auto stap. Wel is de benadering anders dan in de kartsport. Nu ga je veel dieper de data in om het laatste beetje aan tijdwinst te vinden. In de kwalificaties van de Formule Renault staan er een paar man binnen een tiende. Elke honderdste telt en alles moet perfect zijn. Dat is een mooie uitdaging.”

In de komende periode moet een belangrijke afweging gemaakt worden: welk team is de beste keuze voor 2014: “Bij alle teams was de werkwijze goed maar de auto moet ook bij je rijstijl passen. Ik rijd graag met meer grip aan de voorkant. Sommige teams hadden dat al op orde, anderen reden met meer grip achter. Je kunt samen natuurlijk toewerken naar een auto met meer grip aan de voorkant maar het is fijner als de auto al goed staat.”

Max Verstappen Formule Renault 2L

“Daarnaast moet niet alleen de auto goed zijn, je moet je ook goed voelen in de omgeving. Wanneer de auto hard gaat maar je voelt je niet lekker binnen het team, dan ga je nooit winnen. De randvoorwaarden zijn dus erg belangrijk. Ik heb een voorkeur voor enkele teams maar we gaan alle plussen en minnen afwegen.”

Toch merkte Max op dat er belangrijke verschillen zijn tussen de kartsport en de formuleracerij: “In het karten werk je meer met je gewicht. Dat kan in de auto's natuurlijk niet. Daar moest ik even aan wennen, net als het mindere zicht in de auto. Ik denk dat dat het grootste verschil is. Nu vind ik het al heel fijn en het liefst zit ik zo laag mogelijk. Dat went snel, als je maar weet waar je op moet letten. De allereerste keer in de Formule Renault stond het stoeltje wat hoger zodat je meer van de omgeving zag. In de middag ging het stoeltje omlaag dus dat was even wennen. Het is fijn om bij je debuut wat hoger te zitten, vervolgens wen je snel aan je zicht.”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS