Autosport NL • Dutch Supercar Challenge

Drukke agenda voor Peter Versluis: DSC, GT Open en autocross

Uitgegeven door Maurice Hoogers • 5 maart 2010 08:24

WERKENDAM - Peter Versluis is in korte tijd uitgegroeid tot een bekende naam binnen de Dutch Supercar Challenge. De snelle coureur, die veel race ervaring opdeed in het Nederlandse Autocross-kampioenschap, kwam twee jaar geleden in aanraking met de DSC en is inmiddels met zijn fraaie Ferrari F430 GT2 niet meer weg te denken uit de paddock. Ook komend seizoen verschijnt Versluis met de snelle Italiaanse bolide aan de start van de DSC. Maar dat is nog niet alles. Zijn raceagenda puilt uit met onder andere ook races in het GT Open en in de Superklasse van het Nederlands kampioenschap autocross.


Versluis begon zijn racecarričre op jonge leeftijd in de autocross. “Ik ben zelf al jaren actief in de rallycross en autocross en rijd daarin ook mee voor het kampioenschap van de Nederlandse Autocross in de bekende Sprint klasse tot 2000CC. Dit doe ik al vanaf mijn negentiende jaar samen met een leuk team en met veel plezier”, aldus Versluis, die de naam van zijn bedrijf inmiddels aan deze klasse verbonden heeft. “Het kampioenschap heet ook sinds twee jaar het VeKa Nederlands Kampioenschap autocross. In maar liefst zes verschillende klassen rijden er ruim 250 rijders op één of twee dagen de wedstrijden.”


Via bevriende relaties kwam Versluis uiteindelijk in de Dutch Supercar Challenge terecht. “Ik ben twee jaar geleden door onder anderen Alex van ‘t Hoff en Danny Werkman gevraagd om een keertje voor de lol een BMW-wedstrijd mee te rijden. Dat heb ik op uitnodiging gedaan en vond de sfeer er omheen alleen al erg leuk”, legt Versluis uit. “Vorig jaar werd ik verleid om samen met Alex van ‘t Hoff in de destijds grijze Corvette (nu de oranje) in de GT-klasse deel te nemen door als tweede rijder een keer tijdens een wedstrijd in te stappen. Dat ging goed en het smaakte naar meer. Zodoende ben ik besmet met het racevirus. Wat ook mag worden gezegd, is dat ons gezamenlijke team onder leiding van Chiel Bos onder de naam Mad and Daring Racing een echt gezellige club is waar we met alle supergemotiveerde monteurs en engineers veel lol met elkaar hebben mogen beleven. Het is echt een feestje binnen ons team dat onderling een uurtje uit echte competitie bestaat.”

Overigens is het racen zelf niet de enige reden dat Versluis deelneemt aan de DSC. Voor zijn bedrijf (www.veka-group.nl) is de klasse goede reclame en ideaal voor het uitnodigen van klanten. “Voor het imago van ons bedrijf en voor onze relaties, die we uitnodigen voor de evenementen, is het erg leuk om gebruik te kunnen maken van een zeer professionele wijze van autosport die het voor rijders als ons toegankelijk maakt en op een sportief mogelijke wijze het veld in elkaar weet te houden”, vertelt Versluis. “Onze klanten die wij het afgelopen jaar hebben uitgenodigd zijn en waren zeer enthousiast.”


Als Versluis terugkijkt naar afgelopen seizoen dan kan hij daar positief over zijn, ondanks zijn wat rommelige jaar. “Ik kijk positief terug naar mijn deelname in de DSC maar was voor mij een wat rommelig jaar. Ik heb in totaal met vier verschillende auto’s gereden. In een zeer goede auto als de Corvette van Alex van ’t Hoff, een Marcos van Cor Euser, een moeilijke V8Star en daarna in de inmiddels door ons zelf aangekochte Ferrari GT2 waar ik alle wedstrijden met heel veel plezier mee gereden heb. Het rijden in al die auto’s was heel leerzaam”, verklaart Versluis. “Met de resultaten over alle races ben ik meer dan tevreden want ik mag toch van een echt eerste jaar niet al te veel verwachten. Desondanks mocht ik vaak mee strijden voor een mogelijk podium plekje!”

Voor komend seizoen blijft Versluis trouw aan zijn Italiaanse raspaard. Over de aanschaf van deze bolide heeft de Ferrari-coureur overigens een mooi verhaal. “Toen ik vorig jaar op Zandvoort de Masters meereed met de Corvette, reed ik tijdens de training een rode Ferrari voorbij met een mega geluid. Na de training ben ik even om de hoek gaan kijken bij Dave Basu die deze auto voor de eerste keer gebruikte”, legt Versluis uit. “Ik kreeg al snel een gesprek met Dave en hij bleek in bezit van twee auto`s waarbij hij de opmerking maakte om eventueel de GT2 te willen verkopen. Dat had hij niet tegen een dove gezegd. De week erop ben ik er samen met Alex van ’t Hoff en Nicky Pastorelli heen gegaan om het een en ander te bespreken, waarna we er al snel uitwaren.”


De aanschaf van deze bolide legde Versluis het afgelopen seizoen geen windeieren. “Mijn eerste wedstrijd was Spa afgelopen jaar en er zat al bijna direct een podium plekje in. Ik kon me tijdens het rijden door de pitstraat schijnbaar echter niet inhouden waardoor ik 2 km te hard reed. Hierdoor kreeg ik, liggende op de tweede positie, een drive-through. Dat was erg zuur maar van de andere kant ook erg leerzaam”, aldus Versluis. “De Ferrari bevalt me dus prima en ik wil momenteel niet anders.”

Wel wordt de auto op verschillende gebieden verbeterd. “We zijn druk aan het zoeken naar meer downforce en meer koppel aangezien de auto qua koppel naar ons inziens toch iets tekort komt op de rest. Daar wordt dus aan gewerkt”, verklapt Versluis. “Verder krijg de auto een update naar de specificatie 2010. Tevens is er een tweede auto aangekocht via het Munsterhuis welke nieuw in de showroom staat. Deze auto zal de auto worden waar ik zelf in ga rijden, de andere gaan wij verhuren in de Dutch Supercar Challenge. Ook hebben we voor diverse GT Open wedstrijden deze auto verhuurd aan een andere coureur. Verandering is wel aan de orde want als het een beetje mee zit komen beide auto`s aan de start van de DSC.”


Het zou zo maar eens kunnen dat die tweede Ferrari bereden gaat worden door nóg een Versluis. “Misschien dat mijn broer Jan ook nog wel eens aan de start gaat verschijnen met deze auto aangezien Jan ook in het bezit is van zijn licentie en bij Cor Euser veel ervaring op aan het doen is. Als je daar in het leslokaal komt dan zit je al snel in de snellere versie`s”, aldus Versluis. “Ik vind het wel super dat er een vader (Piet Versluis) en 2 zoons (Jan en Peter) allen deelnemen aan de DSC. Dat houdt dus in dat we ons thuis voelen.”

Peter Versluis vindt het moeilijk om zijn kansen voor komend seizoen in te schatten. “Voorop staat een gezellig en sportief jaar waarin ik nog niets kan zeggen over wat mijn verwachtingen gaan worden. Dat is zo moeilijk te zeggen want wat ik gezien heb in deze klasse is dat iedereen erg sterk is”, vertelt Versluis. “Er zijn of komen ook weer andere auto`s in het veld en ik hoor ook weer wat nieuwe namen dus ik vind het heel moeilijk te zeggen. Ik denk dat we toch allemaal twee namen zeker niet vergeten zijn die iedere keer erg sterk waren, namelijk die van Cor Euser en Martin Short. Dat zijn zeer sportieve rijders met veel ervaring en stijl maar zeer leuk om tegen te rijden ondanks dat deze mannen de lat altijd erg hoog hebben liggen. Ik verwacht dit jaar ook veel van Alex van ‘t Hoff en zijn nieuwe uitdaging om met een Mosler te gaan starten, Danny Werkman in de V8Star en vergeet niet Rick Abrech, want die stapt dit jaar in de oranje Corvette waarmee hij uitstekend mee uit de voeten kan. Tevens zie ik David Hart als een echte concurrent. Hij is een zeer sterke coureur die met zijn zwarte V8Star verrassend snel kan zijn. Berry van Elk vond ik ook sterk maar had veel pech net als ik ook wel eens had (denk aan een safetycar inhalen). Zoals ik weet uit mijn cross ervaring waren de sterke van het jaar daarvoor de minder sterke in het nieuwe seizoen dus verassingen kunnen ook achter uit het veld vandaan komen. Daar zien we ook weer mooie auto`s met goede namen. Het is dus zeer lastig in te schatten. Wel kan ik zeggen dat we met onze auto en techniek niet hebben stil gezeten. Tevens verwachten we ook veel van onze nieuwe strategie . Met een mes tussen mijn tanden strijd ik tot de geblokte vlag!”


Maar de Dutch Supercar Challenge is niet alles voor de racende ondernemer. Versluis heeft namelijk ook wedstrijden gepland in het prestigieuze GT Open en het Nederlands kampioenschap autocross. “Het GT Open is een totaal nieuwe uitdaging voor mij. Twee van deze wedstrijden vallen samen met de DSC, namelijk op de Nürburgring en Spa Francorchamps. De andere wedstrijden worden gereden op Imola, Barcelona en Monza”, aldus Versluis, die ook een 24-uursrace niet uitsluit. “We zijn inderdaad met het Mad and Daring Racing team aan het kijken om een 24-uursrace te gaan rijden maar daar zijn we nog niet helemaal over uit.”

“Ik kijk in ieder geval uit naar een mooi raceseizoen dat wel druk gaat zijn”, besluit Versluis. “Met alle wedstrijden van de DSC op de kalender, daarbij nog minimaal vier GT Open wedstrijden en alle acht de wedstrijden op de kalender voor het Nederlandse kampioenschap autocross zijn dat in totaal bijna 20 wedstrijden!”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS