Autosport NL • Dutch Supercar Challenge

Autosport blijft een mechanische sport: wel de snelheid, maar geen geluk voor Zumbrink op Spa

Uitgegeven door Nathalie Voorn • 14 juni 2016 13:23 • Print artikel

Afgelopen weekend was het alweer tijd voor het derde raceweekend van het seizoen voor de Supercar Challenge. Het circus streek ditmaal neer op het legendarische, maar altijd wisselvallige circuit van Spa Francorchamps in de Belgische Ardennen. Het weekend verliep teleurstellend voor Zumbrink: hoewel het weekend goed begon, wist hij door pech met zijn wagen niet op het podium te komen. Mede dankzij pech bij zijn opponenten, heeft dit niet te veel consequenties voor het kampioenschap en behoudt de snelle coureur uit Amerongen alsnog de tweede positie in de puntenstand.

Henry Zumbrink

Vrije trainingen en Kwalificatie
Het weekend begon rustig voor de rijders van de Supercar Challenge met alleen een vrije training op de vrijdag. Het was mooi weer en de training verliep naar wens. De wagen kon netjes afgesteld worden en de nieuwe remmen rustig ingereden, een goed en rustig begin van het weekend.

Op zaterdag was het tijd voor de kwalificatie voor beide races. De snelle Volvo voelde goed aan, maar de kwalificatie was kort, dus kreeg Henry slechts twee ronden om een snelle tijd neer te zetten. In zijn snelle ronde zat er echter iemand voor hem die heel vroeg in de remmen ging, waardoor Zumbrink moest uitwijken en zijn snelle ronde verprutste. Hierna kwam code rood, waardoor hij geen snellere tijd kon laten noteren en genoegen moest nemen met een respectievelijk zesde en zevende startplaats voor de races.

Race één:
Tijdens de eerste race op zaterdag kon Zumbrink van start gaan vanaf de zesde positie en wist in de eerste bocht direct de vierde plaats over te nemen. Tijdens de race dreigde de regen en tien minuten voor de verplichte pitstop begon het achterop het circuit te regenen. Omdat de rest van de baan nog droog was, besloot Henry met zijn team om verder te rijden op slicks. Uiteindelijk brak de regen toch volledig door, waardoor hij, en uiteraard diverse andere rijders in het veld, toch moest wisselen naar regenbanden. Toen ging het mis voor de rijder uit Amerongen: een bout wilde niet los, waardoor het lang duurde om de wielen los te krijgen. Toen dit uiteindelijk wel lukte, ging de bout ook niet meer vast. Zumbrink moest hierdoor de strijd staken en doordat hij nog geen 70% van de race had verreden (minimale tijd om te classificeren voor een race), was dit een zeer teleurstellend resultaat voor de snelle Volvo-rijder.

Henry Zumbrink Spa

Race twee:
Ook de tweede race op zondag had een goed begin: vanaf zijn zevende startpositie wist Henry direct twee/drie wagens in te halen. Bij de start was hij direct weg, maar in bocht twee bleek het motorvermogen van de Volvo minder. Naar later bleek, reed de wagen op zeven cilinders en was een bougie kapot. Op topsnelheid kon hij zijn opponenten niet bijhouden, in bochten kon Zumbrink wat inlopen om vanaf positie vijf/zes de kop te volgen. Met 100 pk minder dan de kop van het veld een lastig verhaal. Gedurende de race begon het ook weer te regenen, maar dit gebeurde vlak voor de verplichte pitstop, waar dan ook direct gekozen werd voor een wissel naar regenbanden. Bij het uitkomen van de pitstraat regende het zo hard op het circuit, waardoor er weinig zicht was voor de rijder uit Amerongen. Uiteindelijk wist hij de race te finishen op de zesde positie.

Zumbrink over zijn raceweekend in Spa Francorchamps: “Het was voor mij een zeer teleurstellend weekend. Spa Francorchamps is wisselvallig en zeker voor mij. Pech door een tragere deelnemer en uiteindelijk code rood tijdens de kwalificatie, de eerste race niet door kunnen rijden door een kapotte wielbout en tijdens de tweede race miste ik motorvermogen. Uiteindelijk kon ik wel aardig meekomen tijdens de laatste race, maar er was zoveel spray op de baan en iedereen had gigantisch last van aquaplanning, dus meer dan dit kon ik er niet uithalen. Doordat de koploper in het kampioenschap dit weekend ook een keer is uitgevallen, staan we nog steeds redelijk dicht bij elkaar. Over twee weken gaan we weer naar het Circuit van Zolder, dus ik hoop dat ik daar meer geluk heb en weer op het podium terecht kan komen!” Foto's: Hans van de Vleuten en Roel Louwers

Henry Zumbrink wordt dit jaar gesteund door: Volvo Reede Amerongen, Shell Reede Amerongen, Uem Autoschade, Alres Products, Explora Ede, Okker reclame, Otto de Gooijer Automobielen, Aegir Marine, VIP Fulfilment, Cabrio.nl, Volvo Cars Nederland, Bouwbedrijf Drost, Handelsonderneming Egberink, Washtec, van Ravenswaaij Rhenen, vader Hans Zumbrink, Giel van Os, Tjerk en Team Day-V-Tec.

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS