DTM

Traditiegetrouw een grote uitdaging! DTM op Brands Hatch; vol gas tweede seizoenshelft in

Uitgegeven door Peter Vader • 9 augustus 2018 06:04 • Print artikel

Na vier jaar is Brands Hatch terug op de DTM-racekalender. Het circuit in het Engelse graafschap Kent wordt beschouwd als een uitdagende baan uit de oude school. Tussen 2006 en 2013 werden al acht DTM-races gehouden in Zuidoost-Londen. Op dat moment echter op het 1.973 km lange Indy Circuit. Nu gaat het DTM veld op 11 en 12 augustus op het 3.908 km lange Grand Prix-circuit rijden. Er zijn nauwelijks referentietijden en dat vormt een grote uitdaging voor zowel de coureurs als de teams, aan het begin van de tweede helft van het seizoen.

Brands Hatch Gary Paffett Mercedes-AMG C63 DTM
Gary Paffett, Mercedes-AMG C63 DTM

Strak tijdschema
Er is ook een strak schema. In tegenstelling tot de andere negen DTM-evenementen in 2018, zal het evenement niet over drie dagen uitgesmeerd worden, maar slechts over twee dagen. Vanwege de geluidslimiet rond het Grand Prix-circuit, is de gebruikelijke vrije training op vrijdag geëlimineerd. Na twee vrije trainingen van 25 minuten op de vroege zaterdagochtend, is de kwalificatie voor race één 80 minuten later. Voordat je je kwalificeert voor de race op zondag, zijn er slechts 20 minuten beschikbaar voor de derde vrije training. Het vinden van de juiste afstelling van de auto, zal een gevecht tegen de beschikbare tijd zijn, vooral op zaterdag. De drie oefensessies, de twee kwalificatiesessies en de twee races worden afgerond in slechts 29,5 uur.

Onbekend terrein
"Brands Hatch wordt een moeilijk weekend. Het is mijn thuisrace, maar ik heb niet vaak op de baan gereden - wat geldt voor de meeste rijders in het veld", zei kampioenschapsleider Gary Paffett. "We hebben geen vrijdagtraining en we kennen het circuit niet erg goed. We hebben immers nog nooit met DTM-auto's op het Grand Prix-circuit gereden. Het zal moeilijk worden, maar ik ben ervan overtuigd dat we een heel goede auto zullen hebben. We hopen dat we goede resultaten kunnen behalen. "De Brit leidt het klassement van de coureurs met 148 punten voorsprong op Mercedes-AMG teamgenoot Paul Di Resta (121) en BMW-coureur Timo Glock (101). De lokale helden kennen het zoete gevoel van overwinning daar. Paffett won in 2012, Di Resta in 2009 en 2010 in Brands Hatch.

Brands Hatch Jamie Green Audi RS5 DTM
Jamie Green, Audi RS5 DTM

Hoge bochtsnelheden vragen veel van mens en machine
De achtbaan in Brands Hatch kenmerkt zich door een aantal snelle rechts-handers, die vooral de linker voorbanden van de voertuigen zwaar belasten. Bochten met zoet klinkende namen zoals Paddock Hill Bend, Hawthorn Bend, Westfield Bend of Clark Curve schreeuwen om respect. De bochten in het bos zworden volgens de simulator allemaal met zo'n 170 km / u genoemen. Op het snelste punt van de racebaan bereiken de auto's een topsnelheid van ongeveer 250 km / h, voordat er voor Hawthorns Bend wordt geremd met de DRS-achtervleugel open. Daarentegen wordt de haarspeldbocht "Druids" met slechts 75 km/u doorkruisd.

Vooral achterin het bos is het spannend
DTM-rookie Philipp Eng reed al de lange versie van de baan evenals Mercedes-coureur Daniel Juncadella. "Ik ken haar van vorig jaar toen ik daar in de Blancpain GT-Series reed met de BMW M6 GT3. Brands Hatch is als een kleine Nürburgring Nordschleife. Als je de Indy-variant verlaat, heb je het gevoel dat je naar een andere lus gaat. Vooral achterin het bos, wanneer na het lange rechte eind, de snelle bocht naar rechts komt. Daar is echt moed voor nodig. Er zijn veel blinde bochten, vooral in de tweede sector."

Brands Hatch DTM veld 2013

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS