DTM

Toto Wolff wil meedenken met DTM: "Als een onafhankelijke operatie komt, leggen we geen obstakels in de weg"

Uitgegeven door Wim Boekel • 1 mei 2018 18:58

Volgens DTM-directeur Gerhard Berger kan het zijn dat er vanaf 2019 onafhankelijke teams gaan rijden in het Duitse toerwagenkampioenschap. Mercedes rijdt dit jaar het laatste jaar in de DTM en vertrekt naar de Formule E, waardoor alleen Audi en BMW overblijven in 2019.

2018 DTM

Berger spreekt nu openlijk de wens uit om het kampioenschap ook open te stellen voor niet-fabrikanten om het zo duurzamer te maken. De uitspraken kamen van de Oostenrijker nu HWA mogelijk in het kampioenschap blijft met auto’s van Mercedes, maar dan zonder naam. “Een volledig op fabrikanten gebaseerd systeem, zoals we nu hebben, is niet goed en de deelnemende fabrikanten zijn zich daar van bewust”, zegt de voormalig F1-coureur tegen het Duitse DPA. “Als HWA een ander project nodig heeft, de optie om door te gaan met het inzetten van DTM-auto, zou dat een mooi oplossing zijn. Geen ander bedrijf heeft meer ervaring en expertise om DTM-auto’s in te zetten als HWA. De auto’s bestaan, alleen de motor veranderd in 2019. Sponsoren moeten in staat zijn om het te financieren, maar het is haalbaar.”

Mercedes motorsportdircteur Toto Wolff zegt dat Stuttgart HWA niets in de weg legt als ze in staat is om een sponsor te vinden, om de C63 DTM in de toekomst in te zetten. “We hebben besloten tegen de DTM als een platform en dat is hoe het is”, zegt de Oostenrijker, die overigens ook aandeelhouder van HWA is, tegen het Engelse Autosport. “Hoewel, als HWA een partner vindt met wie ze in de DTM kan blijven als een onafhankelijke operatie, leggen we geen obstakels in de weg.” De vraag is of de inzet van de Mercedessen door HWA realistisch is. De voorganger van Berger, Hans Werner Aufrecht, schijnt de voormalig F1-coureur niet echt te willen hebben en ook het vertrek van Mercedes lijkt een gevolg te zijn van het aftreden van Aufrecht.

Het gerucht gaat, zo meldt het Engelse Autosport, dat Aufrecht, inmiddels 81, samen met de FIA zijn eigen tourwagenkampioenschap in 2020 wil beginnen. Op dat moment loopt ook het contract van de FIA met de World Touring Car Cup af. Berger zou inmiddels ook met HWA gesproken hebben over nieuwe fabrikanten als Hyundai, Kia en Volvo. Dat is tot op heden nog niet op iets uitgelopen. De druk op Berger is echter groot, Audi zou inmiddels ook te kennen gegeven te hebben dat zij vertrekken wanneer er geen nieuwe fabrikant komt.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS