DTM

"In de Formule 1 heb je het probleem dat vele coureurs met een pay-driver imago kampen"

Uitgegeven door Wim Boekel • 15 april 2018 13:11 • Print artikel

Toen Marco Wittmann zei dat het niveau van de coureurs in de DTM hoger ligt dan in de Formule 1, deed dat het nodig stof opwaaien. Toch staat de BMW-coureur niet alleen in zijn mening, want Timo Glock en Pascal Wehrlein, beiden voormalig F1-coureurs, hebben dezelfde mening als Wittmann. “Ik ben het met Marco eens. Je hebt enkele coureurs die met veel geld de Formule 1 hebben bereikt", zegt Glock tegen het Duitse Motorsport-Total.

Pascal Wehrlein


Daarbij noemt de Duitser bijvoorbeeld Lance Stroll en Sergey Sirotkin. “Wanneer je naar bijvoorbeeld Williams kijkt, dan spreken de feiten voor zich. De jonge collega’s zijn misschien snel, maar ze moeten de auto ook ontwikkelen. Daarin missen ze ervaring", zegt de voormalig F1-coureur van Toyota. "Veel coureurs hebben in de juniorenklassen gewonnen, omdat ze een goed budget hadden om zich bij de beste teams in te kopen."

Wehrlein, die het afgelopen jaar nog bij Sauber reed, moest zijn plek ook opgeven vanwege een coureur met een grote zak geld. De Mercedes-junior keerde daarom dit jaar terug in de DTM. “In de Formule 1 heb je het probleem dat vele coureurs met een paydriver imago kampen”, zegt de DTM-kampioen van 2014. “Ze kunnen over een ronde snel rijden, maar er hoort wat meer bij. Coureurs in het middenveld of verder naar achter kunnen zichzelf een stoeltje kopen.”

Daarom ligt volgens Glock het niveau in de Duitse toerwagenklasse ook veel hoger. “Iedere coureur in de DTM heeft een kans om voor de titel te rijden. Dat niveau ligt zeer hoog.” Dat het lastig is om vanuit de Formule 1 naar de DTM over te stappen heeft de DTM-coureur zelf ervaren. “Ik heb daar mijn eigen lijf leren kennen. Ik ben in de DTM gekomen met veel zelfvertrouwen en zei tegen mijzelf: “In de top 10 of de top 5 moet gewoon lukken”, vertelt de BMW-coureur.

Zo makkelijk ging dat echter niet, want Glock vertelt: “En toen lag ik er in Q1 opeens uit. Dan denk je dat je alles juist gedaan hebt en dat het een mega ronde was. Maar dan zegt de engineer tegen je: ‘Tim, plaats 17’. Dan moet je in een keer gaan zitten broeden. Ook Mika Häkkinen, Jean Alesi en Ralf Schumacher kwamen vanuit de Formule 1 in de DTM en hadden met aanpassingsproblemen te kampen.”

De korte afstanden spreken voor de DTM en de coureur, maar maakt dat het kampioenschap ook beter? “Men zegt dat de Formule 1 de koningsklasse van de motorsport is. Maar wanneer die twee zeggen dat de DTM vanuit coureurs oogpunt op een hoger niveau ligt, dan moet de DTM het hoogste zijn wat er is.” zegt Rene Rast. Toch wil Glock niet verkeerd begrepen worden, want topcoureurs als Sebastian Vettel en Fernando Alonso hebben hun plek in de Formule 1 verdiend. “Vettel heeft in Bahrein bewezen waarom hij vier maal wereldkampioen werd”, zegt de BMW-coureur. “De top 10-coureurs rijden op een zeer hoog niveau. Alles wat daarachter komt, daar heb ik mijn bedenkingen over."

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS