DTM

Gerhard Berger: "Audi en BMW zien privateers in de DTM wel zitten; er is bovendien een enorme kostenreductie gerealiseerd!"

Uitgegeven door Wim Boekel • 18 mei 2018 16:27 • Print artikel

DTM-directeur Gerhard Berger zegt dat zijn kampioenschap in 2019 privateers nodig heeft, terwijl Audi en BMW zeggen dat zo’n maatregel onmogelijk te implementeren is. Het is bijna zeker dat het kampioenschap in 2019 slechts twee fabrikanten heeft, als Mercedes vertrokken is aan het einde van dit seizoen.



Gesprekken met het Super GT over de ‘Class One’-regels zijn nog gaande, maar de onzekerheid over toekomstige regels is volgens Audi en BMW de reden dat er geen vervanging is voor Mercedes. De kostenbesparende maatregelen en de simpelere ophanging hebben er toe geleid dat een mogelijke instap van privateers realiseerbaar is. Mercedes zegt echter dat een eventueel langer verblijf van haar dochter HWA uitgesloten is. Volgens Berger zijn privateers nu echter essentieel voor het kampioenschap.

“Het is een must, je hebt onafhankelijke teams nodig”, zei de Oostenrijker tegen het Engelse Autosport. “Je hebt de ‘David tegen Goliath’ nodig, dat is wat de fans willen. Ik denk dat we een technische basis hebben voor een professioneel privéteam om te slagen en een goed resultaat te behalen.” Audi zette in Hockenheim een extra auto in voor Mathias Ekström en denkt dat er voor volgend jaar naar de optie van privéteams gekeken moet gaan worden.

“Ik denk dat er voor volgend jaar naar gekeken moet worden”, zei hoofd van motorsportafdeling van Audi, Dieter Gass. “Er zijn slechts twee fabrikanten, dus moeten we de grid verbeteren en dat kunnen privateers zijn. Als je kijkt naar het kostenconcept, dan is het meer en meer interessant geworden in de afgelopen jaren. We hebben de kosten ècht gereduceerd. Het runnen van een privéteam met up-to-date materiaal is vandaag de dag haalbaar en kan interessant zijn.” Ook bij BMW denkt men dat de inzet van privéteams in het spectaculaire Duitse toerwagen kampioenschap mogelijk is.

“Ik denk dat het zeker haalbaar is. In de afgelopen jaren dat we erin betrokken zijn, zijn de kosten enorm naar beneden gegaan”, zei BMW Motorsport-directeur Jens Marquardt. “Toen wij er bijkwamen, werd mij door de jongens al verteld dat er een stap van rond de 40 procent was gemaakt. Gedurende het jaar dat we betrokken raakten, hebben we nog een 30 of 40 procent kostenreductie meegemaakt. We zijn op de goede weg en je kunt er een privéteam bij betrekken met een soort van technisch ondersteuningspakket. De David versus Goliath-formule is een goede.”

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS