DTM

DTM geeft tekst en uitleg voor uitsluiting coureurs voor pitstraat-incident in Hongarije

Uitgegeven door Wim Boekel • 5 juni 2018 17:12 • Print artikel

Het was chaos in de regen tijdens de DTM zondagrace op de Hungaroring. In de pitstraat leek het wel kegelen met mensen tijdens de natte race-omstandigheden. Lucas Auer raakte drie marshals, Bruno Spengler reed een aantal BMW-monteurs omver en Edoardo Mortara reed tegen een tankstellage bij de Mercedes pits aan. Dit werd veroorzaakt door de zware regenval die het beton in de pits kletsnat en spiegelglad maakte. De DTM heeft nu uitgelegd waarom de coureurs uit de wedstrijd werden genomen.

DTM



Alle drie overtraden ze de erg duidelijk omschreven paragraaf van de sportieve regels van de DTM: “Vanaf het binnenrijden van de pitstraat, moet een coureur zijn snelheid terugbrengen tot een niveau dat hij in staat is om zijn auto bij zijn garage te brengen zonder dat hij andere deelnemers of marshalls daarbij in gevaar brengt”, zegt een verklaring van de organisatie.

“Met andere woorden: een coureur moet er alles aan doen om gevaar te voorkomen. Mocht hij een ongeluk veroorzaken, niettemin, dan was hij gewoon te snel en wordt hij hiervoor gestraft. Dat is overeenkomstig aan wat er gebeurt in het reguliere, dagelijkse verkeer: als je achterop rijdt bij een aanrijding dan wordt je gestraft door de politie voor een inadequate snelheid.”

“De reden ‘ik was niet te snel’ telt niet omdat je duidelijk te snel was en er niet hard genoeg geremd werd om een ongeluk te voorkomen.” Op de bewering dat de coureurs niet te hard reden in de pits, heeft de DTM ook een duidelijk antwoord: “Een voorbeeld in het verkeer illustreert het probleem”, legt de DTM-organisatie uit. “In de Duitse steden is 50 km/u verplicht, maar dit kan te snel zijn voor hard remmen op een natte straatkei en kan leiden tot een ongeluk.”

“In dit geval, is nog de stad die de straatkei heeft neergelegd, nog de politie - die in die natte omstandigheden de straat niet blokkeerde - verantwoordelijk. Maar de bestuurder was wel te snel voor de natte condities.”

Informatie TICKETS DTM Zandvoort 2018

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS