DTM

DTM-coureurs hebben kritiek op straffen voor de pitstop-incidenten, er is bij de coureurs weinig begrip voor de besluiten

Uitgegeven door Wim Boekel • 7 juni 2018 13:52

Tijdens de DTM-race van zondag op de Hungaroring, veroorzaakten Lucas Auer, Bruno Spengler en Edoardo Mortara een ongeluk in de pitstraat. Door de natte omstandigheden konden de coureurs niet remmen, waarbij Auer en Spengler ook pitcrew en marshalls raakten. Alle drie de coureurs werden door de DTM-organisatie uitgesloten, waar men later via een officiële verklaring ook duidelijk tekst en uitleg voor gaf. Diverse DTM-coureur kunnen echter weinig begrip voor het besluit van de straffen opbrengen.



“Het was super glad in de pitstraat”, zei de BMW-coureur Marco Wittmann tegen het Engelse Autosport. “Ik crashte ook bijna tegen mijn crew op. Niemand is er de schuld van te geven van wat er gebeurde.” Ook zijn stalgenoot Philipp Eng, die derde werd, kan er geen begrip voor opbrengen. “Geen diskrediet voor welke coureur dan ook. Het is lastig te beoordelen”, zei Eng. “Ik rolde binnen met 10 km/u en zelfs voor mij was het te laat om nog te remmen. De DTM verklaarde dat het circuit en de pitstraat in 2015 nog zijn gehomologeerd.

Paul di Resta zei dat het beter is om het beton door asfalt te vervangen. “Misschien moet het beoordeeld worden of pitstraten met beton wel voldoen”, zei de Schot. “Het belangrijkste is dat iedereen oké is.”

Ook Jamie Green zegt dat beton absoluut een onjuiste keuze is in de pits. “Direct na het ongeluk was het duidelijk dat de marshalls geen serieuze blessures hadden”, zei Green. “Daarom kreeg de race geen rode vlag, maar werd de safety car naar buiten gestuurd. De regels zeggen dat het naar binnenkomen voor de verplichte pitstop vanaf dat moment niet mogelijk is. Dus de doctoren en de paramedici hadden de tijd en mogelijkheid om te werken zonder gestoord te worden en daarom was de rode vlag voor de race helemaal niet mogelijk.”

TICKETS DTM Zandvoort 2018

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS