DTM

De zilvervloot van Mercedes domineert in Zandvoort; Robin Frijns laat zijn talent zien + UITSLAG

Uitgegeven door Wim Boekel • 14 juli 2018 13:36 • Print artikel

Mercedes heeft haar dominantie getoond tijdens de eerste race van de DTM in Zandvoort. Op het circuit aan de Noordzeekust legde het Duitse merk beslag op de eerste vier plekken. Gary Paffett vertrok van pole position en won uiteindelijk ook de race. Achter de Brit legde Paul di Resta beslag op de tweede positie, gevolgd door Lucas Auer. Beste-of-the-rest was Robin Frijns met een mooie vijfde positie. De Limburger was de enige coureur die in de buurt van de vier Zilverenpijlen kon blijven.

Gary_Paffett_DTM_Zandvoort_2018

De vier bolides van Mercedes kwamen goed weg bij de start en gingen in startvolgorde de Tarzanbocht in, waarbij Paffett de leiding behield. Frijns deed bij de start goede zaken en pakte direct een positie bij het uitkomen van de eerste bocht. Na twee ronden was Daniel Juncadella die met zijn Mercedes al de pits in ging. Kort daarna maakte Loic Duval een kort uitstapje in de grindbak.

Ondertussen was het Lucas Auer die de concurrentie ophield, zodat Paffett, Pascal Wehrlein en Paul di Resta van het veld weg konden lopen. In ronde 5 ging Frijns die niet aan de Mercedes van Auer voorbijkwam de pits in en viel terug naar het midden van het veld. Kort daarna volgde Di Resta het voorbeeld van de Nederlander.

Robin_Frijns_DTM_Zandvoort_Audi_Sport_2018

Van de leidende drie Mercedessen ging vervolgens Wehrlein in ronde 8 als eerste de pits in. Daarna volgden ook Paffett en Di Resta, waardoor Auer de leiding pakte. Na de pitstop bleek Wehrlein de grote verliezer die zijn positie aan Di Resta verloor. Het duurde uiteindelijk tot ronde 13 voordat Auer ook van de top 4 de pits in ging. Frijns kon echter niet profiteren van de late pitstop, want de Mercedes-coureur kwam voor de Nederlander weer de baan op. De Audi-coureur zette wel direct de druk vol op de Oostenrijker, die toen nog koude banden had. Op dat moment had Müller het meeste geprofiteerd van de pitstops en was Auer en Frijns voorbijgegaan.

In ronde 14 zette Frijns in de Tarzanbocht zijn auto naast de oranje Mercedes van Auer, maar wist zijn concurrent niet te passeren. Ondertussen vonden in het middenveld wel de nodige inhaalacties plaats. Rast die dan nog de pits in moest, had ondertussen de leiding in de wedstrijd te pakken. De BMW’s konden zich met als beste een 8e positie, zich niet mengen in de strijd om de topposities. In ronde 19 ging Müller rechtdoor bij het ingaan van de Gerlachbocht, waardoor de safetycar de baan op kwam. De grote verliezer was daardoor Rast. De Audi-coureur moest dan nog als een van de weinige coureurs een pitstop maken. Doordat het veld in elkaar schoof, was de coureur zijn voorsprong kwijt om een zijn voorsprong op sommige coureurs te benutten.

Philipp_Eng_DTM_Zandvoort_2018

Met nog iets meer dan 10 minuten te gaan, dook de safetycar weer de pits in. Het was Auer die het meest profiteerde van de herstart en Wehrlein voorbijstak. Frijns bleef beste Audi-coureur op plek 6 achter vijf bolides van Mercedes, maar oan het tempo van de concurrenten goed volgen. Op dat moment reed Timo Glock als eerste BMW-coureur achter de Limburger. De Duitser kon het Frijns in de Audi echter niet lastig maken. Rast die nog zonder pitstop aan de leiding lag, dook in de voorlaatste ronde naar binnen voor zijn pitsstop, waardoor Paffett de leiding weer terug pakte in de wedstrijd. De Audi-coureur viel door zijn late bezoek aan de pits terug naar de 10e positie. Frijns schoof daardoor op naar de vijfde positie en werdachter Paffett, Di Resta, Auer en Wehrlein de beste niet Mercedes-coureur. Beste BMW-coureur was Glock op positie 6.

Uitslag race 1 DTM, Zandvoort

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS