DTM

De Super GT en DTM willen vanaf 2019 samen demonstratieraces houden

Uitgegeven door Wim Boekel • 22 april 2018 13:18 • Print artikel

De organisaties van het Super GT en DTM willen op zijn vroegst volgend jaar samen demonstratie races gaan geven, wat moet leiden tot een einde van het seizoen ‘finale evenement’ in 2020 voor de GT500- en DTM-auto’s. De auto’s moeten gaan rijden onder de volledige ‘Class One’-regels.

supergtdtm

Dit is voortgekomen uit de doorlopende gesprekken tussen de GT Association en het Duitse ITR, waarbij het doel is om tot gezamenlijke regels te komen. Hier zijn de twee organisaties alweer vier jaar mee bezig. GTA-voorzitter Masaak Bandho onthulde dat er twee ‘inter-series’ gaan racen in 2019, op Fuji Speedway of Suzuka en een andere waarschijnlijk op Hockenheim. Die worden waarschijnlijk rond de seizoensopening verreden. Bandoh zei dat de details nog verder besproken worden, maar laat wel blijken dat de GT500-auto’s onder de huidige regels volgend jaar niet voor de punten rijden. Er wordt gevraagd om andere aerodynamica configuraties voor de races en de voorgestelde finale in 2020 te ontwikkelen.

Eerder hielden de GT500- en DTM-fabrikanten al demo’s met hun auto’s tijdens elkaars raceweekenden. Zo kwamen Lexus, Nissan en Honda in Hockenheim in actie, terwijl Audi, BMW en Mercedes-Benz in Motegi reden. Het grootste probleem om te overbruggen is de historische en culturele verschillen. De GT500-fabrikanten hebben zich recent gericht op de ontwerplijn van de auto, waardoor in de DTM de downforce aanzienlijk naar beneden is gegaan. De DTM wenst om de aero ontwikkeling vanwege de kosten te beperken. Daarnaast zij Bandho recent dat alle auto’s die onder de ‘Class One’-regels gaan rijden, allemaal fabrieksauto’s moeten worden. Wat het een lastig verhaal maakt.

“Ik begrijp dat deze buitenlandse fabrikanten de kosten willen verminderen van hun race activiteiten,” zei de Japanner tegen Autosport Web. “Met Mercedes, die zich na het seizoen 2018 terugtrekt uit de DTM, moeten we de volgende zes maanden gebruiken om een framework te ontwikkelen waaraan Audi en BMW ook willen deelnemen, wanneer het samengevoegd is. We moeten, tot een zeker niveau komen en proberen om de aerodynamica gelijk te stellen en om de kostenprestatie te verbeteren.” Bandoh zei dat de Super GT haar eigen gebied qua ontwikkeling wil behouden en men 2020 als aanvangsjaar aanhoudt. Het staat nu al vast dat alles onder een reglement zal vallen.

Dit vraagt dat de GT500-fabrikanten een tweede bodywork moeten ontwikkelen voor de ‘inter series’, welke volledig voldoet aan de regels van 2020. Terwijl men ook verder moet met de ontwikkeling van de auto in het reguliere kampioenschap. De simpelere aerodynamica is inmiddels in de DTM ingevoerd. Een soortgelijk concept moet overigens ook voor de motoren ingevoerd gaan worden. De GT500 en DTM moeten eenzelfde type motor gaan gebruiken.

Ten aanzien van de motor geeft Bandoh aan dat Honda’s middenmotor van de NSC-GT, die voldoet aan de Super GT-regels, toegestaan is voor de demonstratie races volgend jaar. Alhoewel het wel zo kan zijn dat men voor 2020 een motor voor in de auto moet hebben, met een achterwiel aangedreven auto na 2020. De ‘Class One’-regels verbieden namelijk een middenmotor.

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS