DTM

BMW toont aanpassingen aan de BMW M4 DTM van Alex Zanardi, typisch geval van 'technisch hoogstandje'

Uitgegeven door Wim Boekel • 9 augustus 2018 08:11

BMW heeft bekend gemaakt hoe men de BMW M4 DTM voor Alex Zanardi heeft aangepast. De Italiaan die beide benen mist, komt daarmee later deze maand in actie op het Italiaanse circuit van Misano. Inmiddels is de coureur met de auto aan het testen in Vallelunga.

Zanardi BMW M4 DTM portret

Één van de aanpassingen in de auto is dat Zanardi voor het eerst een systeem gebruikt, waarmee hij met zijn rechterhand kan remmen. In het verleden bediende hij de rem in zijn vorige auto’s voor de WTCC en Blancpain GT Series door middel van een kunstmatig been. Volgens BMW is het nieuwe systeem veel makkelijker te bedienen.

De remkabels zijn daardoor verlengd, omdat deze nu vanaf de voet naar het stuur lopen, waardoor er ook geen pedalen meer in de auto aanwezig zijn. Daarnaast is er een kleine aanpassing gemaakt aan de remcilinder, waardoor Zanardi met de hand een 70kg remdruk moet uitvoeren. Het is gebruikelijk dat een DTM-coureur hiervoor 100-120 kg druk met de voet moet uitvoeren. Met het pedaal wordt normaal gesproken de druk in de cilinder uitgevoerd, Zanardi doet dit zelf.

Zanardi BMW M4 DTM brake lever

De handrem kan door Zanardi vanaf het stuurwiel bediend worden, net zoals bij een normale auto. Maar dit kan ook mechanisch geactiveerd worden en losgelaten door een hefboom. Wat betreft de versnellingsbak, deze is namelijk ook aanwezig, die is bij de rem bevestigd, zodat de Italiaan ook kan terugschakelen bij het remmen. Daarnaast kan hij op de gebruikelijke wijze remmen en terugschakelen, zoals dit ook in een gebruikelijke DTM-bolide aanwezig is.

Zanardi BMW M4 DTM clutch

Daarnaast heeft BMW ook een koppeling geďnstalleerd die de hydraulische versie vervangt. Deze wordt bij de start en pitstops gebruikt. Deze gaat automatisch open bij bepaalde snelheden, waardoor Zanardi de koppeling niet met de hand hoeft te bedienen. Volgens BMW zijn de eerste testervaringen erg positief.

Voor het gasgeven wordt een aangepaste versie gebruikt, deze komt uit de GT-auto’s. Door middel van een ring achter het stuur geeft hij gas en laat hij deze los. Er wordt daarbij gebruik gemaakt van dezelfde sensoren als bij het gebruikelijke gaspedaal. BMW gaat nog meer informatie over de auto van Zanardi vrijgeven in de aanloop naar het evenement.

Zanardi BMW M4 DTM steering wheel front

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS