DTM

Alex Zanardi legt 294 ronden af in zijn speciale DTM-auto: "Ongelooflijk, dit had onmogelijk geweest met..."

Uitgegeven door Wim Boekel • 10 augustus 2018 07:03

Alex Zanardi heeft 294 ronden afgelegd met zijn aangepaste DTM-bolide op het circuit van Vallelunga. De voormalig Formule 1-coureur bereidt zich daarmee voor op een eenmalig optreden in de DTM tijdens het raceweekend in Misano. Het is de eerste keer dat de coureur niet met een kunstbeen remt, maar dit via een nieuw systeem op het stuur kan doen.

Zanardi cockpit BMW M4 DTM

"De progressie ten opzichte van het vorige systeem naar het nieuwe is ongelofelijk", reageerde de Italiaan tegen het Engelse Autosport. "Het rijden van een raceauto als de BMW M4 DTM is fysiek veeleisend. Voor mij zou het veel inspannender zijn als ik continu moest remmen met een prothese, zoals ik tot nu toe deed."

Zanardi BMW M4 DTM nr 12 on track

"Ik geef toe dat het erg raar voelde om een complete lege voetenruimte te hebben. Om voor mij geen box met pedalen te hebben voelt erg vreemd, vooral toen ik voor het eerst uit de garage wegreed. Ik dacht 'Dat is raar!' Maar ik moet zeggen dat het hele systeem intuďtief voor me werkte. Ik kan er excellent mee omgaan." BMW gaf al eerder in een verklaring aan dat het systeem minder veeleisend voor Zanardi moest zijn. Zelf geeft de coureur aan dat hij ook meer zweette met de protese.

Zanardi discussing with mechanics BMW M4 DTM

"Het gaat niet sneller zijn, maar dit had ik niet bereikt als ik de twee dagen had gedaan met het oude systeem", zei de voormalig coureur van Williams. "Ik legde zoveel ronden af met een auto die ik nooit eerder heb gereden en na bijna twee jaar niet geracet te hebben. Dat had onmogelijk geweest met de oplossing die ik hiervoor had. Het is alsof ik, vanuit een fysiek oogpunt, een andere coureur ben. Met 51 jaren op mijn conto, benadruk ik dat ik beperkte verwachting had, gezien de competitiviteit in het DTM-veld, voor mijn Misano-uitje."

Zanardi wide view on track BMW M4 DTM

"Naar mijn mening is de DTM de meest zware en competitieve raceklasse in de wereld en degene met het beste veld, zelfs beter dan de Formule 1. Ik ga proberen om tenminste voor één auto te eindigen. Laten we kijken of ik daar toe in staat ben. Het gaat zwaar zijn, maar erg interessant."

Zanardi pointing nr 12

Babe-box

Xtra

COLUMNS