DTM

Aanpassing gewichten en DRS in de DTM, BMW mag lichter en krijgt bredere vleugel

Uitgegeven door Wim Boekel • 12 april 2016 06:57

Voor aanvang van het seizoen 2016 heeft BMW (LINE-UP 2016) ruimte gekregen in de mogelijkheden voor de prestaties, waarbij ook de regels ten aanzien van het gewicht en DRS zijn aangepast. Het afgelopen seizoen had de BMW M4 duidelijk problemen, ondanks dat het merk uit München (Beieren) de fabrikantentitel won.

BMW DTM

Het voordeel ten opzichte van Audi werd behaald gedurende de raceweekenden in Zandvoort en Oschersleben, toen de auto aanzienlijk lichter was dan de Audi en Mercedes. Het voordeel kwam door de mindere prestaties in voorgaande races, waardoor minder gewicht meegenomen moest worden. De DTM-commissie heeft aangegeven dat de BMW M4 een ‘tekortkoming heeft in vergelijking met de competitie.' Daardoor is het gewicht voor de auto’s 7,5kg lichter dan vorig jaar en krijgt BMW toestemming om de vleugel met 50mm te verbreden.

Daarnaast is de verhouding prestatie-gewicht systeem aangepast. De ballast wordt nu toegekend op basis van het kwalificatieresultaat. Vorig jaar vond dit op basis van de races plaats, wat een optelling van resultaten was. Daardoor ontstonden enorme verschillen in het gewicht, waardoor de BMW’s in Oschersleben 25 kilo lichter waren. Er moeten nog nadere details komen voor de prestatiegewichten, maar ook de DRS wordt aangepast met nog een nader te noemen hoeveelheid.

Wanneer de tweede auto binnen een seconde van de voorgaande auto zit, kan de coureur vorig jaar het systeem drie keer per ronde gebruiken. Het aankomende seizoen lijkt dit ingeperkt te gaan worden, waarbij de activatie slechts een aantal keren wordt toegestaan. Waarbij wordt voorkomen dat het systeem als verdediging wordt gebruikt. Daarnaast krijgen de auto’s led-panelen bij het achterraam, om de positie van de auto te tonen.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS