Autosport NL • DNRT

Ouderwets leuk en lekker racen met de Toyota GT86 Cup Nederland

Uitgegeven door Casper Bekking • 24 oktober 2013 14:33 • Print artikel

Er zijn van die auto’s die erom vragen. De Toyota GT86 is er zo een! Qua fysiek en specificaties de gedroomde basis voor een (cup)racer. Dus dan doet DNRT wat het moet doen: een nieuwe klasse opstarten.

Toyota GT86 Cup Nederland
We gaan er geen doekjes om winden; écht leuk & lekker racen doe je met achterwielaandrijving en een benzinemotor die minstens 7000 toeren draait.

Helemaal geweldig wordt het als de auto dankzij een (Subaru)boxermotor een laag zwaartepunt plus een perfecte balans heeft en door de fabrikant (gedurfd!) compromisloos geconcipieerd is als een auto die puur rijplezier moet genereren.

Laat dat nou dezelfde fabrikant zijn die ons dertig jaar geleden de inmiddels legendarische AE86 (Corolla DOHC-16V) gaf. Een fabrikant ook die dit jaar weer bijna won in Le Mans en die het Porsche komend jaar ongetwijfeld erg moeilijk gaat maken. Dat de GT86 zich uitstekend leent voor langeafstandsraces is inmiddels bewezen in de VLN-serie en tijdens de 24-uursrace op de Nürburgring. Toyota Motorsport GmbH (TMG) in Keulen prepareerde inmiddels een twintigtal GT86’s en die racen tegen elkaar in een Cup met een groeiend aantal deelnemers.

De belangrijkste componenten van de standaard GT86 zijn dankzij gedegen Japanse engineering heel goed opgewassen tegen zware (endurance)belasting en met z’n 200 pk is het een ‘bulletproof’ raceauto die weliswaar bijzonder toegankelijk is voor hobby-rijders, maar die tegelijkertijd ook verrassend uitdagend is gebleken voor meer ervaren en/of getalenteerde coureurs.

Bas Koeten Racing tekent voor de specificatie en set-up van de auto’s voor de door Auto Beernink & de Bekker/Global Car Company) geïnitieerde Nederlandse Toyota GT86 CUP. Daarbij is uiteraard terdege rekening gehouden met een van de belangrijkste voorwaarden voor het racen in DNRT-verband: zeer aanvaardbare kosten. Dat de GT86 een atmosferische krachtbron heeft, maakt het bovendien relatief eenvoudig om ervoor te zorgen dat iedereen met hetzelfde motorvermogen aan de start staat. Ook in combinatie met semi-slicks van Yokohama blijkt dat vermogen voldoende om te kunnen racen met een plezierverhogende dosis overstuur. Reden waarom de Toyota GT86 CUP zelfs een alternatief/opvolger zou kunnen zijn voor de E30 CUP. En misschien zijn deze GT86’s dan over dertig jaar nog wel net zo geliefd als de E30’s nu zijn. Dat deze nieuwe klasse tevens een bijzonder aantrekkelijke overstapmogelijkheid vormt voor degenen die na zeven jaar Golf Endurance Cup weleens iets anders willen, moge duidelijk zijn. Zoals doorgroeien vanuit de MX-5 Cup ook voor de hand ligt. Hoe dan ook; DNRT denkt dat de GT86 CUP precies op tijd komt. Waarbij het voor veel potentiële deelnemers een uitkomst zal zijn dat deelname ook volgens het arrive & drive principe mogelijk is en dat diverse betrouwbare DNRT-partners lease- en financieringsmogelijkheden aanbieden.

Quotes van degenen die er al even mee hebben gereden…

Thomas Bangma: ‘een raceauto als sashimi; rauw en toch delicaat’

Marth de Graaf: ‘wie hier niet enthousiast van wordt, vindt autoracen niet leuk’

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS