Dakar

Van Deijne beloond met fabrieksauto:Team Autotrack toont nieuw wapen

Uitgegeven door Bas Kaligis • 1 april 2009 09:34

Na zich een paar jaar goed in de kijker te hebben gereden met de bekende geel/zwarte Mitsubishi L200 EVO III vond teameigenaar Tonnie van Deijne van Team Autotrack.nl het de hoogste tijd om de volgende stap te zetten in zijn indrukwekkende off-road rallycarrière. Tijdens de AutoRAI 2009 presenteerde de aantrekkelijke Chimène van Oosterhout, bekend van ondermeer Motor TV, Yorin Travel, Peking Express VIP en het gezondheidsprogramma 'Health Angels' bij RTL het nieuwe wapen van Team AutoTrack.nl; de Mitsubishi Pajero Evolution MPR13. Het snelle duo Tonnie van Deijne en Wouter Rosegaar wil hier hoge ogen mee gaan gooien.

Presentatie nieuw wapen

In 2006 stapte Van Deijne over van een Mitsubishi Pajero Diesel op een bij het Franse Faster gebouwde Mitsubishi L200. Vervolgens is het Team AutoTrack.nl voortdurend aan het werk geweest om deze EVO III verder te finetunen. Door deze tomeloze inzet kon succes haast niet uitblijven en dit heeft uiteindelijk dan ook geresulteerd in het behalen van de voor Nederland unieke FIA-prioritystatus voor het seizoen 2009. Met hoge noteringen in de Baja’s van Saoedi-Arabië, Italië, Spanje, Hongarije en Portugal werden voldoende punten gescoord om als derde te eindigen achter wereldcoureurs Nasser Al-Attiyah en Boris Gadasin in de eindstand van de FIA International Cup for Cross Country Bajas.

In Le Dakar in Argentinië en Chili zag het er zelfs lange tijd naar uit dat Tonnie van Deijne en Wouter Rosegaar in de top tien zouden eindigen. Veel pech wierp hen uiteindelijk terug naar de zevenentwintigste plaats. Deze teleurstelling is echter al weer lang uit het geheugen gewist en heeft Team AutoTrack.nl het grote genoegen om u haar nieuwste stuk gereedschap te tonen:

Chimene van Oosterhout en Van Deijne en Rosegaar

De Mitsubishi Pajero Evolution MPR13.

Met deze meest succesvolle Super Productie rallyauto uit de geschiedenis van het off-road racen heeft het team een topper weten te bemachtigen. Tot voor kort was het voor een privéteam onmogelijk om in een fabrieks-Mitsubishi te rijden, laat staan deze aan te schaffen. Door veel lobbywerk en jarenlang trouw blijven aan het merk en door goede resultaten te behalen werd Tonnie van Deijne door Mitsubishi Motors Motor Sport in de gelegenheid gesteld om deze MPR13 aan te schaffen.

De Mitsubishi MPR’s hebben teveel successen in het verleden gehaald om deze hier allemaal op te noemen, van de MPR13 noemen we alleen de overwinningen in Le Dakar van 2006 door Luc Alphand en de versie van 2007 door Stéphane Peterhansel.

Spectaculaire jump

De evolutie van de Pajero MPR

Mitsubishi neemt al sinds 1983 deel aan de loodzware Dakar Rally, de beroemdste marathonrally ter wereld, en is de meest succesvolle fabrikant in de geschiedenis van de cross-countrywedstrijden. De Japanse fabrikant heeft een ongeëvenaarde twaalf keer de Dakar Rally gewonnen en is in Afrika sinds 2001 steeds als overwinnaar uit de strijd gekomen met de teamcoureurs Jutta Kleinschmidt, Hiroshi Masuoka, Stéphane Peterhansel en Luc Alphand.

De eerste generatie Pajero Evolution was gebaseerd op de originele Pajero-weguitvoering. Deze auto was voorzien van een buizenchassis en diverse geavanceerde technische snufjes die het resultaat waren van lange test- en ontwikkelsessies in Europa en Afrika.

De ontwikkelingen in de cross-countrysport gaan echter snel en het was van vitaal belang dat de technische teams in Pont-de-Vaux de Pajero Evolution, die in 2003 zijn debuut maakte tijdens de UAE Desert Challenge, verder bleven ontwikkelen.

Toen de MPR12 met de Fransman Luc Alphand achter het stuur de Dakar Rally van 2006 won, was het technische team onder leiding van technical director Thierry Viardot al bezig met de opvolger. Het doel van de nieuwe MPR13 was om de reeks van overwinningen van Mitsubishi tijdens de Dakar Rally voort te zetten en Stéphane Peterhansel slaagde er dan ook in om de Dakar van 2007 te winnen.

De MPR13 van Mitsubishi is gebouwd in samenwerking met partners BF Goodrich en Valeo en biedt samen met de Lancer Evolution een van de meest uitvoerige vormen van de overkoepelende All-Wheel Control (AWC) 4x4-technologie van MMC*.


De MPR13 in detail
De MPR13 is gezamenlijk ontworpen en ontwikkeld door Pont-de-Vaux en de afdelingen R&D en Design in het Japanse Okazaki, waarbij de twee partijen nauwe contacten onderhielden om het project tot een succes te maken. “Er is uitgebreid samengewerkt tussen Frankrijk en Japan,” aldus Viardot.

In die context had MMSP** duidelijke specificaties voor de nieuwe auto opgesteld die vervolgens werden doorgegeven aan Japan, waar de afdeling R&D van MMC over de kennis en middelen beschikte om haalbaarheidstests uit te voeren en de nodige onderdelen te ontwikkelen. Thierry Viardot legt uit: “Dat heeft vooral zijn vruchten afgeworpen bij het ontwerp van het chassis, waarbij de Japanse technici in staat waren om de specificaties te maximaliseren.”

De motor van de MPR13 is gebouwd in Japan, terwijl MMSP de versnellingsbak assembleert met een aantal onderdelen afkomstig uit Engeland. De rest van de auto wordt in samenwerking met Japan in Pont-de-Vaux gebouwd.

Een eerste computeronderzoek voor de nieuwe MPR13 werd in mei 2005 door het technische team van Thierry Viardot in Pont-de-Vaux uitgevoerd. De auto werd in juni 2006 voor het eerst op onverharde ondergrond getest.

MMSP ging met één MPR12 en één MPR13 naar Erfoud in Marokko voor een twee weken durende test met de teamcoureurs Stéphane Peterhansel, Luc Alphand, Joan ‘Nani’ Roma en Hiroshi Masuoka, en testchauffeur Jean-Pierre Fontenay. Voor begin september stond een tweede test gepland met één MPR13 en de coureurs van het team. Deze keer werden het gereviseerde koelsysteem en de nieuwe luchttoevoerkanalen getest.

Een van de grote voordelen van de MPR13 ten opzichte van de MPR12 is de verdeling van het gewicht. De benzinetank en reservewielhouders hebben een nieuwe plaats gekregen, waardoor het zwaartepunt lager is komen te liggen en het gewicht beter is verdeel.
Daarnaast hebben de technici van MMSP het comfort en de veiligheid van de bemanning in de cockpit verbeterd. Er is iets meer beenruimte en de stoelen kunnen wat verder naar achteren worden geschoven. Lange chauffeurs zoals Joan ‘Nani’ Roma hebben nu ook meer hoofdruimte.

Wat het rijden betreft, hebben de technici van Mitsubishi de aanloophoek aan de voorkant van de auto licht vergroot, wat van essentieel belang kan zijn bij het oversteken van duinen.
Er zijn verbeteringen gerealiseerd op het gebied van remkoeling en MMSP heeft een nieuwe rubbersamenstelling van BF Goodrich getest, die de in het Franse Clermont-Ferrand gevestigde producent al in wedstrijden heeft ingezet.

Daarnaast is de MPR13 voorzien van een nieuwe wielophanging en een andere afstelling, een aspect van de auto dat volgens Viardot voortdurend wordt verbeterd. De inwendige onderdelen van de versnellingsbak zijn vrijwel ongewijzigd, maar de MPR13 is voorzien van een versnellingsbakhuis dat in de nieuwe afmetingen van het chassis past.

Viardot legt uit: “De eerste indruk die onze coureurs van deze auto kregen was dat hij veel lichter en makkelijker te besturen is. We zullen te zijner tijd meer feedback ontvangen, maar ik heb er alle vertrouwen in dat deze auto een aanzienlijke verbetering is ten opzichte van de MPR12.”

Start!
De nieuwe Pajero Evolution van Mitsubishi heeft begin november 2006 zijn wedstrijddebuut gemaakt tijdens de UAE Desert Challenge in het Midden-Oosten. De laatste maanden van 2006 werden bovendien gebruikt voor vergelijkende tests met de MPR12 en MPR13 voordat de MPR12 ruim op tijd voor de Dakar Rally van 2007 door het nieuwe model zou worden vervangen.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS