Dakar

Rally Dakar 2016: Peugeot nú twaalf maanden later, dag en nacht verschil

Uitgegeven door Bas Kaligis • 11 januari 2016 21:58

Een-twee-drie halverwege Dakar 2016. Wat een verschil met vorig jaar toen het volledig nieuwe Peugeot-team halverwege de rally op de 8e en 41e plaats geklasseerd stond. De derde PEUGEOT 2008DKR, gereden door Carlos Sainz, had op de vijfde dag na het raken van een rotsblok de strijd moeten staken. Nu, slechts 12 maanden later, bezette PEUGEOT op de rustdag in Salta, Argentinië, voorlopig de bovenste drie plaatsen in het algemeen klassement van Le Dakar 2016. Dit voortreffelijke resultaat is gerealiseerd door Sebastien Loeb/Daniel Elena, Stephane Peterhansel/Jean-Paul Cottret en Carlos Sainz/Lucas Cruz, waarbij de nummer vier in de rangschikking al op een achterstand van ruim een kwartier is gereden. Alle vier de PEUGEOTs 2008DKR hebben de eerste 5.330 kilometer volledig afgelegd, met Cyril Despres op de veertiende plaats.

DAKAR Rally 2016 Peugeot

Nog opmerkelijker is dat PEUGEOT, met uitzondering van de korte proloog, iedere klassementsproef heeft gewonnen. Ook werd in de zes tot nu toe gereden etappe, twee keer de een-twee-drie en vier keer de een-twee overwinning behaald. Drie KP’s sloot negenvoudig wereldkampioen rally Sebastien Loeb zegevierend af: het meest verbazingwekkende DAKAR-debuut sinds Ari Vatanen in 1987: ook een voormalig wereldkampioen die reed voor PEUGEOT.

Een fantastische erkenning voor het vele werk dat het gehele jaar is uitgevoerd door de engineers van PEUGEOT om de PEUGEOT 2008DKR te ontwikkelen tot een auto die in staat is om te winnen. Het was een proces dat bestond uit vakmanschap, toewijding en de wens om grote successen uit het verleden te herhalen.

PEUGEOT is één van de meest succesvolle autofabrikanten in de geschiedenis van de DAKAR-rally en heeft het evenement, dat voor het eerst in 1979 werd gereden, maar liefst vier keer gewonnen: in 1987, 1988, 1989 en 1990. Er is nog een lange weg te gaan, bijna 5.000 kilometer, en de fonkelnieuwe auto is uiteraard niet gevrijwaard van mogelijke technische problemen. Dat hebben Despres en Sainz inmiddels ervaren.

Despres verloor tijdens de vijfde etappe meer dan een uur door een turboprobleem, terwijl Sainz 14 minuten verloor nadat zijn motor in etappe twee was stil gevallen en niet meer wilde starten. Ook Sebastien Loeb heeft een tegenslag ervaren toen gedurende de zesde etappe zijn gaspedaal bleef hangen.

Ondanks alles pakt PEUGEOT na de eerste etappe de leiding, met Loeb en Peterhansel afwisselend aan kop. Wanneer Sainz geen elektrisch probleem zou hebben gehad, zou hij
momenteel comfortabel op de eerste plaats hebben gelegen. Het
leidende trio heeft een onderling verschil van slechts vijf minuten.

De PEUGEOT 2008DKR 2016 is lager, breder, krachtiger en
eenvoudiger te rijden dan zijn voorganger, met een betere
gewichtsverdeling. Allemaal factoren die hebben bijgedragen aan
de uitstekend geleverde prestaties tot nu toe.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS