Dakar

"Oepsmomentjes' in Dakar Rally: "Links en rechts al auto’s liggen in de duinpannen"

Uitgegeven door Bas Kaligis • 10 januari 2015 15:12

Ton van Genugten keek al uit naar de duinen die het slotakkoord vormden van de zesde etappe van de Dakar 2015. En terecht, naar bleek aan de finish in Iquique. In de duinen pakte Van Genugten flinke tijdwinst, die hem en zijn TonTrans-team de veertiende plaats opleverde. In het klassement klom hij naar de zeventiende plaats.

Aan de finish stond dus een man met een goed gevoel. Al in het eerste deel van de 277 kilometer lange proef verliep alles naar wens. “Dat was snelle piste die me goed lag,” vertelde Van Genugten. “Dan kom je dus al met een goed gevoel aan bij de duinen, waar ik me toch al op verheugde.” Waar het eerder in de week nog glooiende duinen waren, lagen er nu ‘hultebultenduinen’: “Pittige, zwarte duinen. We zagen links en rechts al auto’s liggen in de duinpannen. Daar hebben we onze lessen uit getrokken. We hebben onze eigen weg gezocht. We hebben twee ‘oeps-momentjes’ gehad, maar die kon ik goed corrigeren.”
Eén duin in het bijzonder gaf even wat problemen, maar juist daar pakte Van Genugten de meeste winst. “Ze hadden het waypoint linksboven in de hoek geduwd. Er stonden diverse trucks te hobbyen, maar niemand kwam boven. Wij konden er ook niet geraken. Toen hebben we het vanaf de andere kant geprobeerd. Dat ging ook niet helemaal goed. Bovenop het duin ben ik gekeerd.”

Van Genugten en zijn navigator Anton van Limpt besloten daarop het waypoint te laten voor wat het was en de 20 minuten tijdstraf te pakken die staat voor het missen van het punt. “Die tijd hadden we wel al goedgemaakt, dus dat durfden we wel aan,” vertelt Van Genugten. “Maar toen Anton even later nog eens goed op de gps keek, bleek dat we het wel degelijk hadden. Dat was de meevaller van de dag. Ik denk dat er weinig zijn die het hebben.”

De TonTrans-truck mag dus als veertiende beginnen aan de marathonetappe. De vrachtwagens gaan niet naar Bolivia, maar blijven in de buurt van Iquique. In hun eigen, afgesloten bivak is assistentie verboden en krijgt de truck dus ook niet de gebruikelijke service. Van Genugten maakt zich er geen zorgen over. “De monteurs zetten de puntjes nog een keer op i, maar er is niets geks met de auto

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS