Dakar

Martin van den Brink: "Het was een hele toer, maar we hebben het gered"

Uitgegeven door Mitchell Koolen • 14 januari 2017 14:11

RIO CUARTO - Even na de klok van 02.00 uur (Argentijnse tijd) parkeerde Martin van den Brink zijn Renault Sherpa in het bivak van Rio Cuarto. De elfde etappe in de Dakar Rally bracht de tweevoudig etappewinnaar niet het gewenste resultaat. Van den Brink kon fluiten naar een dagsucces en Pascal de Baar raakte zijn fantastische vijfde plaats in het klassement kwijt. "Het was een hele toer, maar we hebben het gered. Nu wachten we op de terugkeer van Pascal de Baar en Ed Wigman. Afhankelijk van het tijdstip dat ze hier zijn bepalen we of we de versnellingsbak gaan wisselen."

Dakar 2017 mammoet Rally Sport


Vroeg in de Nederlandse ochtend (rond 6.30 uur) klonk Van den Brink al weer vastberaden.De serviceploeg had inmiddels de achterdifferentieel vervangen. "Dat is binnen een half uur kant en klaar." De reparatie van de truck van Pascal heeft meer voeten in de aarde. "Daar hebben de jongens wel een uur of vier voor nodig. Op dit moment, het is half drie, hebben ze nog wel een paar uurtjes nodig om het bivak te bereiken. Dat wordt dus spannend.We moeten rond 9.30 uur weer starten. Maar één ding is zeker, met of zonder versnellingsbak, we zorgen er voor dat ook Pascal naar het podium in Buenos Aires kan."

Alleen dat feit al kenmerkt het team van Mammoet Rallysport. Opgeven komt in geen enkel woordenboek of handleiding van het Veluwse team voor. In de elfde etappe werd de formatie andermaal op de proef gesteld. Zowel Martin als Pascal kregen in de beginfase grote technische problemen. Martin van den Brink moest zonder achterwielaandrijving de duinen rond San Juan in. "Een onmogelijke zaak. Gelukkig heeft Ed Wigman ons door de duinen gesleept."

Toen later bleek dat Pascal stil stond met een kapotte versnellingsbak was het even leiden in last in het Mammoet team. "De Fransman Boucou heeft Pascal naar het einde van het eerste deel gesleept." Bij de start van het tweede en laatste deel van de klassementsproef nam Martin zijn teamgenoot op sleeptouw. "We hebben geprobeerd om Pascal zo ver mogelijk mee te krijgen. Het was heel lastig in de bergen en de stukken met veel zand en modder. Na 25 kilometer kwam ik vast te zitten in een doorwading. In de modder waar het ook nog iets omhoog ging kon ik niet veel beginnen met alleen voorwielaandrijving. We moesten Pascal noodgedwongen loskoppelen. Op dat moment kwam ook Ed Wigman weer in beeld. Hij heeft vervolgens de truck van Pascal op sleeptouw genomen. En zo konden wij op onze eigen manier naar de finish en naar het bivak."

Die race naar de finish had met echte snelheid niet veel meer te maken. "Ik denk dat wij ongeveer 40 à 50 kilometer per uur konden rijden. Ed Wigman kan met Pascal op sleeptouw niet veel harder dan 20 à 30 kilometer per uur. Daarom duurt het nog wel even voordat zij het laatste deel van de proef, zo’n 180 kilometer, hebben afgelegd."

Volgens Martin van den Brink heeft het team ook van deze bijzondere dubbele tegenslag weer veel geleerd. "We hebben gezien hoe belangrijk het is om een goede serviceploeg in de rally te hebben. We hebben mede daarom besloten om de krachten met Gert Huzink en zijn Riwald Team te bundelen. Vandaag is het nut daarvan dubbel en dwars bewezen. Zonder de hulp van Ed Wigman en zijn co-piloten hadden we nooit het einde van de proef gehaald. Pascal heeft bovendien ook veel contacten in het deelnemersveld. Hij was immers in het verleden ook niet te beroerd om iemand te helpen."

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS