Dakar

Loodzware rit voor mannen en materiaal van Mammoet Rallysport: "We zijn allemaal moegestreden."

Uitgegeven door Peter Vader • 13 januari 2017 12:14 • Print artikel

SAN JUAN - "We zijn allemaal kapot. Het was een loodzware etappe." Volgens Martin van den Brink van Mammoet Rallysport was de tiende etappe in de Dakar Rally 2017 "...de zwaarste rit tot nu toe." In de Argentijnse hitte hadden niet alleen de rijders het moeilijk. "Ook het materiaal heeft het zwaar gehad."

Martin etappe 10#

Na afloop van de 449 kilometer lange tocht concludeerde Van den Brink dat de mannen van Mammoet Rallysport het nog niet zo slecht hadden gedaan. "We zijn tiende en elfde geworden. Ik vind dat we geen reden tot klagen hebben."

Naast de tiende (Martin) en elfde (Pascal) dagklassering bleef het Harskampse rallyteam stevig in de top vijf van het algemeen klassement. Pascal de Baar, Wouter de Graaf en Martin Roesink sprokkelden zelfs nog een kleine twee minuten extra voorsprong bij elkaar op nummer zes, Peter Versluis.

De equipe van Martin van den Brink, Marcel Blankestijn en Daniel Kozlovský begon na de winst in de achtste etappe (dinsdag) en de afgelasting van rit negen (woensdag) als eerste aan de etappe van Chilecito naar San Juan. "We wilden een nieuwe poging doen om een etappe te winnen." Maar Martin van den Brink moest al vrij snel concluderen dat die wens de vader van de gedachte zou blijven. "Het liep niet zoals bijvoorbeeld afgelopen dinsdag. Dat heb je soms. In de beginfase kwam Villagra ons als snel voorbij. We konden hem gewoon niet bijhouden."

Martin zijkant

Van den Brink en zijn manschappen kozen eieren voor hun geld. "We wilden geen gekke dingen doen." In het eerste deel moesten de mannen van Mammoet ook nog eens een spelletje spoorzoekertje doen. "We hadden moeite met het vinden van het tweede waypoint. Dat heeft zeker tien minuten gekost. In die fase reed Villagra lek, zodat wij hem weer passeerden."

In het restant leek Martin van den Brink zich op een constante en degelijke manier naar een plaatsje in de top tien te rijden. "We hadden een goed tempo. Ik kon ook gewoon niet harder. We hebben heel veel klappen gekregen. Het was echt pittig. Op 20 kilometer voor de finish kregen we bovendien nog een klapband. Dat kostte ook zeker tien minuten."

'Ik stond te tollen op mijn benen´

Op het moment dat Martin, Marcel en Daniel de kapotte band moesten vervangen bleek hoe zwaar de etappe echt geweest was. "Bij het wisselen van het wiel viel ik bijna om. Het was zo warm en we hadden al ruim 400 kilometer gestreden. Ik stond te tollen op mijn benen. We stonden in een droge rivierbedding. Gelukkig waren er een paar Argentijnen die koud water voor ons hadden. We waren blij dat we uiteindelijk de finish passeerden."

In het zonovergoten bivak van San Juan kwamen de mannen vervolgens weer wat op adem. "We moeten tevreden zijn. We hebben alles gegeven en dat geldt ook voor Pascal en zijn team."

De brigade van Pascal de Baar maakte overigens nog wel een heftig moment mee. De Fin Mikko Hirvonen, die als vijfde algemeen in het auto-klassement aan de etappe begon, knalde met zijn Mini vol op de truck van Pascal en zijn mannen. "Een foutje van de navigator van Hirvonen. Gelukkig had het geen gevolgen voor Pascal. We zijn erg tevreden dat de vijfde plaats nog altijd haalbaar is. De voorsprong op Peter Versluis is zelfs nog iets gegroeid. We mogen niet mopperen. Hopelijk zijn wij en de trucks morgen weer fris en fruitig. Dan gaan we weer een poging wagen." aldus Martin van den Brink.

´De mannen en het materiaal hebben pijn´

De 46-jarige Harskamper plofte vervolgens moe maar voldaan neer op een koele plek in het bivak. "We zijn moegestreden, maar toch tevreden. Niet alleen de mannen, maar ook het materiaal heeft pijn geleden. Maar de voldoening is groot. In de Dakar Rally moet je kunnen afzien. En dat hebben we gedaan."

Vrijdag gaat de voorlaatste etappe van San Juan naar Riò Cuarto. De klassementsproef telt 288 kilometers. De special is weer (net als donderdag) verdeeld in twee stukken. In het eerste wacht een duinenpartij van zo'n 50 kilometer. Na de neutralisatie volgt het tweede deel over de snelle rallypaden. "Daar gaan de snelheid en de stuurmanskunsten weer een rol van betekenis spelen."

Rond de klok van 14.00 uur begint Eduard Nikolaev aan de elfde etappe. De Rus wordt gevolgd door twee Kamaz-teamgenoten. Dimitri Sotnikov en Airat Mardeev maakten donderdag het Russische feestje compleet met een 1,2,3 klassering. In het klassement is Nikolaev koploper. Sotnikov is de nummer twee en Gerard de Rooy staat derde op ruim 24 minuten. De Argentijn Villagra (Iveco) is vierde en Pascal is de tweede Nederlander op een uitstekende vijfde plaats. De equipe van Martin van den Brink is vrijdag na De Rooy (zevende) de tweede Nederlandse formatie die aan de proef mag beginnen.

Alle belevenissen nog eens in beeld:



MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS