Dakar

Dakar Rally 2018: Team de Rooy in welgeteld één dag van de hemel in de hel

Uitgegeven door Bas Kaligis • 20 januari 2018 08:33

Van de hemel in de hel. Dat was de dertiende etappe van de Dakar Rally 2018 voor Team De Rooy Iveco. Federico Villagra begon de dag als kanshebber op de overwinning in de Dakar, maar moest de strijd staken wegens een kapotte versnellingsbak. Ton van Genugten, die de twaalfde etappe nog wist te winnen, kwam zonder stuurbekrachtiging te staan in de proef met honderden bochten. Artur Ardavichus was de enige Iveco-coureur die kon spreken van een min of meer redelijke dag.

Federico Villagra

De kansen voor Villagra waren levensgroot. Hij begon aan de voorlaatste etappe van de Dakar op een achterstand van slechts één seconde op de Rus Eduard Nikolaev. De Argentijnse Iveco-coureur ging voortvarend van start in de etappe in het gebied waar hij vandaan komt. Maar al in het eerste deel van de special ging het mis. Het begon met een lekke band, die de crew niet 1-2-3 kon wisselen, omdat ze onderweg de luchtkussens waren verloren. De Rooy Iveco-teamgenoot Artur Ardavichus zat ongeveer 10 minuten achter Villagra en kon helpen.

Kort nadat Villagra weer op gang was, ging de versnellingsbak kapot. De Iveco kon nog maar in één versnelling rijden en niet harder dan 45 km/u. Met dat sukkeldrafje bereikten de Argentijnen de verbindingsweg tussen de twee proeven in. Daar constateerden de monteurs dat het niet ter plaatse verholpen kon worden en moest Villagra de handdoek gooien.

De hoop van Petronas Team De Rooy Iveco was daarna gevestigd op Ton van Genugten, die zo rond de derde tijd reed en – mede door het uitvallen van Villagra – ineens zicht had op een podiumplaats. Op het eerste meetpunt in de tweede proef reed Van Genugten al de tweede tijd, op maar 55 seconden van Airat Mardeev. Alle kansen dus op én opnieuw een mooi etapperesultaat én een goede klassering in de eindrangschikking. Maar het gezegde ‘to finish first, one first has to finish’ ging ook voor Van Genugten op. Halverwege het tweede deel van de etappe ging de stuurpomp kapot. De crew kon die dusdanig repareren dat de Iveco in elk geval verder kon, zij het zonder stuurbekrachtiging.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS