Karting • CIK-FIA

Wereldkampioen Bas Lammers blikt terug op zijn bewogen week

Uitgegeven door Casper Bekking • 6 september 2012 09:50 • Print artikel

Bas Lammers heeft afgelopen weekend een droom in vervulling zien gaan. Op het Italiaanse Sarno pakte hij voor de tweede maal in zijn carrière de wereldtitel karting in de KZ1. De ervaren rijder bleef onder de druk van de concurrentie koel en greep een knappe zege. Voor RaceXpress.nl blikt de nieuwbakken wereldkampioen terug op zijn enerverende week.

Dinsdag
Bij aankomst op het prachtige Circuito Internazionale Napoli lag de baan er superstrak bij met prachtige weersomstandigheden. De vooruitzichten waren voor de hele week goed met uitzondering van zaterdag en zondag. Ze gaven redelijke kansen op regen maar het kon ook overwaaien.

lammersaction


Woensdag
Het gehele team was inmiddels op het circuit aangekomen en we begonnen met z’n allen de karts op te bouwen en verder af te maken voor de vrije trainingen vanaf donderdag.

Donderdag
Vandaag hadden we vier vrije trainingen van 15 minuten. Nadat de eerste vrije training was verreden was het tijd voor de technische controle en het verzegelen van de karts en motoren. Na de trainingsessies hadden we er een goed gevoel over de afstellingen van de karts en motoren maar er was nog een lange weg te gaan. Met mijn beide monteurs Josh en Gerard hebben we goed overlegd welke richting we op moesten gaan wat betreft de afstelling van de kart.

Vrijdag
Er stonden twee vrije trainingen, een kwalificatiesessie van 8 minuten en een kwalificatieheat op het programma. Tijdens de trainingen zagen we dat we er goed bij zaten gezien de tijden ten opzichte van de anderen. We wisten echter nog steeds niet goed waar we precies stonden ten opzichte van de concurrentie. Dat zou pas duidelijk worden tijdens de kwalificatie. We besloten niet veel te veranderen aan de afstelling van de kart om een duidelijk beeld te krijgen wat er zou gebeuren tijdens de tijdtraining.

In de kwalificatie gingen we er vol voor. Ik voelde dat de grip van de baan erg slecht was en in bepaalde bochten lag er zand of stof waardoor we grip verloren. Achteraf bleek het een persoon te zijn die langs de baan met een bladblazer de plaats ging schoonmaken... We behaalden in onze groep de vijfde plaats maar de tweede groep moest nog rijden. Uiteindelijk werd ik terugverwezen naar de tiende plaats overall. Ondanks dat de baan wat minder was, was het gevoel wel goed en de combinatie van kart en motor was ook erg goed!

In de eerste heat moest ik vanaf de derde startrij beginnen. Ik had bij de start niet echt een superstart maar ik verloor er ook geen plaatsen mee. Ik voelde dat de kart en motor erg goed lagen dankzij mijn monteurs Josh en Gerard. Ik kon er mee pushen en kon daardoor ook een aantal plaatsen naar voren rijden. We werden dan ook tweede in deze heat met de snelste raceronde. Nadat we klaar waren besloten we de karts en motoren goed schoon te maken en na te kijken op eventuele gebreken.

Zaterdag
Er stonden een warm-up van 10 minuten en twee kwalificatieheats op het schema. Josh en Gerard besloten om de kartafstelling nog ietwat aan te passen gezien de baanomstandigheden. Er werd tenslotte ook regen voorspeld waardoor we besloten om ook de regenkart klaar te zetten.

Na de warm-up in de ochtend voelde de kart wederom beter aan en we besloten om niets te veranderen voor de eerste heat maar toen ging het regenen... Gelukkig hield het al snel op en droogde de baan zo snel op dat we er geen last van hadden. We gingen alsnog met de droogweerkart rijden in de tweede heat. Ik had een goede start en kon ik dit keer wel een plaatsje goed maken. We werden tweede in deze heat inclusief een baanrecord! Tijdens de start van de derde heat kwam ik minder goed weg doordat de rijders die voor mij moesten starten op elkaar klapten en ik kon er moeilijk omheen. Ik verloor een aantal plaatsen door en lag op een gegeven moment op de tiende plek. Gedurende de heat kon ik steeds blijven aanvallen en de rijders voor mij inhalen. We werden vierde in deze heat.

Na deze uitslagen mochten we in de prefinale vanaf de vierde plaats starten. We hadden er een goed gevoel aan overgehouden maar Josh en Gerard wilden nog een aantal veranderingen doorvoeren aan de set-up om de kart nog beter te krijgen. Het weer bleef nog steeds goed maar op een gegeven moment nadat alle heats waren verreden vielen de eerste druppels en ging het goed los met hier en daar onweersbuien. We maakten de kart schoon en liepen alles na, daarna zijn we naar het hotel gegaan om lekker te eten en daarna vroeg naar bed te gaan voor de grote dag!

lammerspodium


De supersunday
Er werd een warm-up van 10 minuten, de prefinale en de finale verreden. Het had 's nachts goed geregend met hier en daar vele grote plassen maar zoals de weerberichten het zeiden zou het droog blijven. Josh en Gerard besloten om de kartafstelling tijdens de warm-up nog aan te passen om te zien of we nog meer tijdwinst konden boeken. De kart voelde erg snel aan en we reden in de warm-up de tweede tijd, ondanks het vele verkeer. Het gevoel was in ieder geval erg goed voor de prefinale. We besloten de kartafstelling toch nog wat aan te passen omdat we in de prefinale moesten starten met nieuwe banden.

Prefinale
In de prefinale had ik een goede start en kwam goed door de eerste bocht. Ik voelde de kart erg goed worden en het ging best lekker. Ik kon nummer drie in halen waardoor ik op de derde plaats kwam. Tijdens mijn aanvallen op nummer 2 kon ik hem niet voorbij komen want ik kwam net tekort. Ik besloot erachter te blijven en de race gecontroleerd uit te rijden met het oog op de finale om de banden te sparen. We werden derde in de prefinale! We waren erg blij met het resultaat maar de finale moest nog komen en er kon nog van alles gebeuren.

Josh en Gerard besloten de kart nog eens helemaal na te controleren op eventuele gebreken en Thierry besloot de motor te controleren voordat de finale werd verreden.

Finale
In finale had ik wederom een goede start en lag direct na de eerste bocht op de derde positie. Ik dacht bij mezelf: 'Probeer rustig te blijven en zie hoe de eerste paar ronden verlopen'. Ik voelde dat de kart en motor erg scherp afgesteld stonden: ik kreeg er vertrouwen in en kon steeds meer gaan pushen. De coureur voor mij kon ik inhalen en kwam daardoor op de tweede plaats te rijden. De afstand tussen mij en nummer 1 was best groot maar ik kon steeds blijven pushen en steeds meer aanvallen, het gat tussen mij en nummer 1 werd steeds kleiner... Ik bleef pushen totdat ik er kort achter zat na tien van de negentien ronden zag ik mijn kans om er voorbij te gaan aan het einde van het rechte eind. Het lukte! Ik lag op dat moment eersteen kon nog steeds blijven pushen en vervolgens een klein gaatje te trekken tot in de laatste vier ronden. Op een gegeven moment werden de banden wat minder waardoor ik het moeilijker kreeg maar ondertussen was nummer 2 weer dichterbij gekomen... Ik voelde de hete adem in mijn nek en dacht bij mezelf: 'Deze eerste positie geef ik niet meer weg' en ik bleef pushen. Ik probeerde in de laatste twee ronden de deur dicht te houden zodat de rijder achter mij er moeilijker voorbij kon komen. Het lukte en we kwamen als winnaar over de streep!!

Een droom werd werkelijkheid: We werden eerste en we behaalden de wereldtitel KZ1! Josh en Gerard hadden een fantastische kart neergezet voor mij en Thierry had een superkanon neergezet waardoor deze titel mogelijk werd. Na afloop van de race was het een groot feest, iedereen van het team was verschrikkelijk blij en gelukkig! Daarna was het tijd voor de prijsuitreiking en de persconferentie met een fotoshoot van het team. Deze titel was enorm bijzonder vanwege het feit dat het Praga Racing Team dit jaar voor het eerst bestaat en dat bij deze race alle grote fabrikanten aanwezig waren. De komende tijd laten we alles over ons heen komen en gaan we heerlijk nagenieten van de beker met de behaalde wereldtitel in de KZ1.

Graag wil ik hierbij de gelegenheid nemen om iedereen te bedanken die mede hebben bijgedragen aan deze fantastische overwinning, Josh Hart en Gerard Haitsma (mijn monteurs) die een fantastische kart hebben neergezet, Thierry Savard voor de supermotoren(Tec-sav Racing Development), IAME, Praga Racing Team, FIT4RACE (Zsolt Matics), Sonax, sponsors, vrienden, familie en kennissen: Thank you all so much!

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS