Autosport Internationaal Toerwagens • Blancpain Endurance Series

Stéphane Ratel onthult de plannen van de SRO Motorsports Group over de toekomst van de GT-racerij

Uitgegeven door Peter Vader • 29 juli 2017 10:28

Tijdens zijn jaarlijkse persconferentie in het kader van de Total 24 Hours of Spa onthulde Stéphane Ratel, oprichter en CEO van de SRO Motorsports Group, zijn plannen voor de nabije toekomst. Niet alleen gaan alle bestaande SRO-kampioenschappen met hetzelfde elan verder, op enkele minieme wijzigingen na, maar er werden ook enkele nieuwe initiatieven aangekondigd.

Stephane Ratel

Dankzij de immer stijgende populariteit van de Blancpain GT Series, het belangrijkste GT3-kampioenschap op onze planeet, kon Stephane Ratel aankondigen dat het succesverhaal in 2018 zo goed als onveranderd verdergaat. De bestaande formule van tien races – vijf in de Blancpain GT Series Sprint Cup en vijf in de Blancpain GT Series Endurance Cup – wordt ook in 2018 behouden, met enkel een paar kleine wijzigingen aan de bestaande kalender. Zolder wisselt van datum met Misano en zo wordt Zolder de seizoensopener.

Verdere evoluties zijn onder andere een grotere klemtoon op de Pro-Am categorie, om zo de status van de amateur-rijder als basis van het kampioenschap te behouden. Op sportief vlak wordt een GPS-positionering voor elke wagen geïntroduceerd, terwijl een nieuwe digitale strategie, ontwikkeld in samenwerking met de constructeurs, en een nieuwe en indrukwekkende Blancpain hospitality de promotie van het kampioenschap zullen verhogen.

De Total 24 Hours of Spa, volgend jaar aan zijn 70ste editie toe, blijft in 2018 uiteraard het hoogtepunt van de Blancpain GT Series. De uithoudingsklassieker maakt ook deel uit van het derde seizoen van de Intercontinental GT Challenge, het enige globale kampioenschap voor GT3-bolides. Volgend jaar zullen de Suzuka 10 Hours op de Intercontinental GT Challenge-kalender de plaats van de Motul Sepang 12 Hours innemen als Aziatische manche van het kampioenschap.

De uithoudingsrace vlak bij de Maleisische hoofdstad zal echter wel deel uitmaken van een nieuw kampioenschap: de Asia Pacific 36. Dat bestaat uit de race in Sepang, de Liqui-Moly Bathurst 12 Hour (tevens de openingsmanche van de Intercontinental GT Challenge), en de Hampton Downs 12 Hours in Nieuw-Zeeland. Zo wordt gedurende de Europese winter in het zuidelijk halfrond een vernieuwend kampioenschap georganiseerd.

Na een meer dan geslaagd openingsseizoen gaat de Blancpain GT Series Asia in 2018 verder met een vergelijkbare kalender, maar er komt ook een aparte GT4 Series, dat in Fuji en Suzuka samen met de GT3-wagens zal racen. Versterkte ondersteuning qua transport zullen het kampioenschap verder ontwikkelen.

In de Verenigde Staten beleefde de Pirelli World Challenge een succesvolle introductie van het verlengde Sprint-format, en in oktober zit de eerste Mazda Raceway California 8 Hours-meeting er nog aan te komen.

De kalender van het seizoen 2018 van de Blancpain GT Sports Club, het door SRO Motorsports Group voor Bronze-rijders voorbehouden kampioenschap, ondergaat weinig wijzigingen, hoewel er nu twee keer in Italië zal worden geracet.

In British GT wordt de kalender evenmin veel veranderd. De aanwezigheid van GT3-wagens wordt behouden, maar er wordt meer ruimte gecreëerd voor GT4-races. Er wordt een aparte Britse GT4 Cup gecreëerd, die semi-onafhankelijk van British GT zal worden georganiseerd. De Britse GT4 Cup is niet het enige regionale platform dat de GT4-formule zal gebruiken. Na een schitterend eerste seizoen gaat de Franse GT4 Cup (FFSA GT) in 2018 volgens dezelfde lijnen verder, komt er ook een nieuwe Centraal-Europese GT4 Cup en mogelijk ook een Southern GT4 Cup. Al deze regionale platformen worden verreden volgens het Pro-Am format.

De traditionele GT4 European Series bestaat uit zes evenementen, die allemaal op F1-circuits en in het kader van Blancpain GT Series-weekends zullen worden georganiseerd, soms samen met de wagens van de regionale GT4 Cups. De GT4 European Series wordt het enige GT4-kampioenschap waar een duo van Silver-rijders wordt toegestaan.

De SRO Motorsports Group gaat ondertussen ook verder met het wereldwijd ontwikkelen van GT4 franchise-akkoorden, met recent contracten met Australia GT en Creventic, naast de reeds bestaande overeenkomsten met China GT, IMSA, Pirelli World Challenge en VLN.

Stephane Ratel (stichter en CEO SRO Motorsports Group): “Ik ben verheugd te kunnen melden dat alle kampioenschap die door de SRO Motorsports Group worden georganiseerd een goed rapport kunnen voorleggen. Niet alleen willen teams en rijders graag deel uitmaken van de moderne GT-racerij, maar steeds meer fans willen ook van het spektakel genieten. Bij de SRO Motorsports Group zullen we ons uiterste best doen om ze de komende jaren de beste GT-races ter wereld te brengen.”

Bron: official website Total24hoursofspa

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS