Autosport Internationaal Toerwagens • Blancpain Endurance Series

Sensationele overwinning Jeroen Mul, Lamborghini Huracan dominant in debuutrace

Uitgegeven door Dirk Kempen • 12 april 2015 17:42

Maar liefst 59 auto's stonden aan de start van de eerste Blancpain Endurance Series race. Net als in vorige jaren werd de eerste race van het kampioenschap verreden op Monza. In 2014 won de combinatie Parente/Demoustier/Prémat de race in een ART Grand Prix McLaren. Deze keer startte Rinat Salikhov, teamgenoot van Norbert Siedler, in een Ferrari 458 vanaf pole position. Van de Nederlanders in het veld had Jeroen Mul de beste uitgangspositie, de auto die hij deelde met Andrew Palmer en Fabio Babini startte vanaf plek drie.



Na de crash in de kwalificatie startte Max Koebolt met zijn Audi R8 vanuit de pits. Bij de start werd Rinat Salikhov gepasseerd door voormalig DTM coureur Pierre Kaffer. Achter Siedler behield Babini de derde plaats. Bij de rollende start kregen Maro Engel, Marco Bonanomi en Giovanni Venturini een drive thru penalty wegens een valse start. In de eerste ronden kwamen enkele BMW's in de problemen. Leo Machitski raakte de muur en zocht de pits op. Eric Dermont stond in het grind, beide ongevallen gebeurden in de Curva Grande.

Na een korte safety car periode werd het veld weer vrijgegeven. Rinaldi Racing coureurs Kaffer en Salikhov waren goed weg. Babini op plaats drie kwam onder druk van Michael Broniszewski, maar de Italiaan hield de Pool achter zich. De als negende gestarte Jean-Karl Vernay, teamgenoot van Laurens Vanthoor en Robin Frijns, was op weg naar voren. De ervaren Fransman passeerde de Bentley van Guy Smith maar de Brit pakte enkele bochten later zijn plaats terug. Hierna kwam Vernay zelf onder druk van Vincent Abril, ook in een Bentley. Vooraan zette Babini de Rus Salikhov onder druk. Salikhov maakte een fout in de chicane waardoor Babini hem passeerde. Inmiddels was de enige Jaguar XK in het veld, bestuurd door Emil Frey, uitgevallen met een technisch probleem. In het volle veld werd de winnaar van de race in 2014, Alvaro Parente, aangetikt door Nissan GT Academy coureur Florian Strauss. Parente ging in het rond maar kon de race vervolgen.



Bij de eerste pitstops gaf de leider in de race, Kaffer, het stuur over aan amateur coureur Steven Parrow. Parrow kwam terug op de baan buiten de top tien maar zou uiteindelijk buiten de top twintig finishen. Door de pitstops ging Babini aan de leiding. Inmiddels had de Italiaan een voorsprong opgebouwd van negentien seconden op Salikhov. Bij het ingaan van het tweede uur ging Salikhov de pits in. Hierdoor schoof Michael Lyons door naar de tweede plaats. Doordat er op veel plaatsen grind op de baan lag hadden veel coureurs te kampen met een lekke band. Maximilian Buhk was een van de ongelukkigen maar hij kon veilig de pits bereiken. Na 34 ronden kwam Babini de pits in, de Italiaan gaf het stuur over aan Andrew Palmer. Ook Vernay was de pits in gegaan, de Fransman gaf de auto aan Robin Frijns die het tweede uur voor zijn rekening nam.

Halverwege de race lag de Grasser Racing Lamborghini Huracan met Andrew Palmer aan het stuur voorop. Norbert Siedler lag op de tweede plaats voor de Ferrari 458 van Michael Lyons. Robin Frijns en Matt Griffin waren in gevecht voor de vijfde plaats. Frijns maakte handig gebruik van het verkeer en hield Griffin in eerste instantie op afstand. Echter maakte de Ier gebruik van zijn ervaring waardoor hij Frijns enkele ronden later alsnog passeerde. Na Griffin liep Nissan GT Academy coureur Katsumasa Chiyo hard in op de Nederlander. Yelmer Buurman hield Chiyo op waardoor de Japanner geen kans kreeg om een serieuze bedreiging te vormen. Omdat er veel onderdelen op de baan lagen werd er een full course yellow ingesteld. Hierbij kwam geen safety car op de baan maar reden de coureurs maximaal 80km/u. Chiyo was niet scherp bij het vrijgeven van de baan. De Nissan coureur verloor maar liefst vijf seconden op Frijns en kwam zelf onder druk van Andy Meyrick. De Japanner herpakte zich waardoor hij de aanval van Meyrick afsloeg.



Bij het ingaan van het laatste uur stapte Jeroen Mul in de Grasser Racing Lamborghini. Mul begon zijn autosport carrière in 2007 in de DNRT Formule Gloria. Nummer twee in de race, Norbert Siedler, kwam ook naar binnen, Salikhov nam het van hem over. Door de pitstops ging Robin Frijns kortstondig aan de leiding maar ook hij ging de pits in. Regerend Blancpain GT kampioen, Laurens Vanthoor, nam het van de Nederlander over. Na de pitstops lag Jeroen Mul aan de leiding van de race. In het laatste uur was er een zware crash waarbij een McLaren en een Bentley betrokken waren. Mike Parisy, in de Bentley, passeerde Ronnie Valori in de McLaren. Valori voegde in achter Parisy waarna de McLaren hard rechtsaf in de vangrail ging. De auto schoof over de baan waarbij hij de Bentley van Parisy meenam.

Door de zware crash kwam de safety car op de baan. Jeroen Mul werd als leider opgepikt en behield een deel van zijn voorsprong omdat er veel achterblijvers tussen hem en de nummer twee van Salikhov reden. Porsche coureur Dimitrios Konstantinou zorgde voor verwarring. De amateur coureur reed erg langzaam waarmee hij de rest van het veld ophield na herhaaldelijk seinen van zijn mede coureurs kwam hij alsnog op snelheid. Voor deze actie kreeg de Griek een drive thru penalty. Met nog een half uur te racen werd het veld vrijgegeven. Jeroen Mul had een voorsprong van achttien seconden bij de herstart. Salikhov had geen tijd om aan te vallen, hij moest zijn plek verdedigen tegenover Alessandro Bonacini. Bonacini kreeg enkele ronden later een technisch probleem waardoor hij veel snelheid verloor.



Laurens Vanthoor was na de herstart in een fel gevecht verwikkeld voor de derde plaats met Duncan Cameron. Het duo reed lang zij aan zij maar het lukte Vanthoor alsnog om de Brit te passeren. Frederic Vervisch probeerde te profiteren maar het lukte hem niet om Cameron voorbij te gaan. Bij het vallen van de vlag had Jeroen Mul een voorsprong van maar liefst 37 seconden op de nummer twee Salikhov. Salikhov won wel de Pro-Am klasse. Laurens Vanthoor, Robin Frijns en Jean-Karl Vernay werden derde.

Gottfried Grasser sprak na de race van een sprookje. "Ik had het niet durven dromen, het is onwerkelijk. Na de balance of performance test dacht ik dat we zeker geen kans maakten, maar nu staan we toch hier op de bovenste trede van het podium." Aldus de teambaas van Grasser Racing. "We hebben geschiedenis geschreven," vulde Jeroen Mul zijn teambaas aan, "Met een door Lamborghini gebouwde auto winnen is uniek!"

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS