Autosport Internationaal Toerwagens • Blancpain Endurance Series

Emil Frey Lexus Racing grijpt historische overwinning in de Blancpain GT ronde op Circuit Paul Ricard

Uitgegeven door Peter Vader • 5 juni 2018 16:35 • Print artikel

Emil Frey Lexus Racing behaalde een historische overwinning tijdens de Blancpain GT-serie op Circuit Paul Ricard, toen een dramatische laatste ronde na zes uur aan onophoudelijke actie die naar een zinderende slotfase leidde.

Emil Frey Lexus Racing grijpt historische overwinning in de Blancpain GT ronde op Circuit Paul Ricard

Met het Franse circuit gehuld in duisternis, reed Albert Costa in zijn Lexus RC F zijn beslissende stint. De Spaanse aas zette zijn aanval op de kop in met nog slechts vier bochten te gaan en passeerde de #7 Bentley Team M-Sport Continental GT3 van Jules Gounon, om daarmee de eerste Blancpain GT Series-overwinning voor de Japanse fabrikant veilig te stellen. In feite was dit ook de eerste Endurance Cup-overwinning voor het Emil Frey Racing-team en voor alle drie de teamleden, met een heel blije Albert Costa met naast hem zijn teamgenoten Christian Klien en Marco Seefried.

De #14 Lexus had tijdens de race voortdurend uitzicht op een sterk resultaat tijdens de lange afstandswedstrijd, maar pas laat in de wedstrijd werd hij een serieuze kandidaat voor de eindoverwinning.

Inderdaad, de #58 Garage 59-McLaren 650 S leidde de wedstrijd voor het het grootste deel van de eerste vijf uur. Vanaf de tweede plaats op de 50 auto's tellende startgrid, nam de McLaren vrijwel onmiddellijk de leiding, terwijl de pole-sitter #76 R-Motorsport Aston Martin V12 Vantage terugviel.

null

De #58-bemanning bestaande uit Ben Barnicoat, Andrew Watson en Come Ledogar leverden allemaal uitstekende stints af, waarbij hun auto in een bepaalde fase van de race zelfs met twaalf seconden voorsprong leidde. Maar hun race begon in duigen te vallen nadat de #72 SMP Racing Ferrari 488 de leiding nam na de laatste ronde van de reeks pitstops, nadat ze hun jokerstop - waarvoor er geen minimale tijd vereist was - hadden bewaard tot het laatst mogelijke moment.

Het team van Garage 59 kreeg nog meer problemen toen ze tijdens de laatste pitstop een drive-through penalty kregen voor een overtreding, omdat ze met twee monteurs tegelijk aan de auto werkten, terwijl dat dat op dat moment niet was toegestaan. Daarmee eindigden hun kansen op de overwinning.

null

Het inzetten van hun joker voor de laatste pitstop was een slimme zet van de SMP-Ferrari-crew van Mikhail Aleshin, Davide Rigon en Miguel Molina. Het leek hen laat in de race de overwinning op te leveren, maar hun hoop werd wreed verbrijzeld toen een ophangingsprobleem hen uit de race dwong.

In een paar dramatische minuten waren de twee achtereenvolgens leidende auto's uit de strijd verdwenen. Dit promoveerde Bentley's #7 Continental GT3 naar de koppositie, hoewel dit niet alleen kwam omdat ze geluk hadden. De auto was van de achttiende plek op de grid naar de tweede geklommen dankzij een slim gebruik van hun joker-stop tijdens de openingsstint van Jordan Pepper. Dit deed de auto op P4 belanden, waarna Steven Kane het team verder omhoog duwde naar de tweede plaats overall.

Gounon pakte de laatste stint voor zijn rekening en werd gepasseerd door de snel rondrijdende Molina. Maar toen beide leiders in de problemen raakten, bevond de jonge Fransman zich ineens op P1.

null

Maar naarmate de tijd verstreek kwam Albert Costa steeds meer dichterbij. De Emil Frey-rijder verkleinde het gat, hoewel een late full-course-yellow er bijna voor zorgde dat Gounon onbereikbaar was. Costa kon toch opnieuw aansluiten, maar toen de laatste ronde begon, had de Bentley nog steeds een kleine voorsprong. Toen, met nog maar enkele seconden voordat de geblokte vlag zou vallen, kreeg Gounon een probleem met de motorkap van de Bentley. Costa reageerde direct en katapulteerde de Lexus naar de leiding van het veld en reed als racewinnaar over de streep terwijl vuurwerk de hemel boven Circuit Paul Ricard verlichtte.

null

Albert Costa, #14 Emil Frey Racing Lexus RC F GT3, direct na afloop van zijn race: "Ik denk dat ik op dit moment nog steeds droom! Toen ik het bericht kreeg dat de #72 Ferrari een lekke band had, kon ik niet geloven dat ik op P2 lag. Ik pushte, maar ik wilde ook de banden sparen omdat er nog 40 minuten te gaan waren. Ik zag dat Jules sterk was in de eerste sector, maar merkte op dat de voorkant van zijn auto het asfalt aanraakte en veel snelheid verloor. De Lexus had een goed tempo in de laatste sector en ik wist de kloof zes ronden achter elkaar te verkleinen totdat ik hem eindelijk voorbijstak. Ik ben erg trots op mijn teamgenoten en het hele Emil Frey-team, vooral als je nadenkt over waar we vandaan komen."

Achter het leidende duo behaalde de #58 McLaren een sterk resultaat met een derde plek. De #88 AKKA ASP Team Mercedes-AMG van Raffaele Marciello, Adam Christodoulou en Thomas Jaeger werd vierde, terwijl GT Sport Motul Team RJN hun beste resultaat van dit seizoen behaalde met hun vijfde plaats.

null

De hoogste eer bij de Silver Cup ging naar de #78 Barwell Motorsport-Lamborghini Huracan van Michele Beretta, Sandy Mitchell en Martin Kodric, die meer dan een halve minuut voorsprong hadden op de #6 Black Falcon Mercedes-AMG. Zij stelden daarmee hun eerste Blancpain GT Series overwinning van 2018 veilig.

null

Een Ferrari 488 stond bovenaan in de Pro-Am-categorie, waar de #51 AF Corse-auto de klasseoverwinning in de wacht sleepte dankzij de inspanningen van Duncan Cameron, Gianluca de Lorenzi en Matt Griffin. De #49 Ram Racing Mercedes-AMG had het grootste deel van de race geleid, maar net als in de Pro-klasse leidde een dramatisch slotuur tot een verandering van de leiding van het veld.

null

Wellicht de meest indrukwekkende prestatie in de race kwam in de Am Cup-categorie, waar de #188 Garage 59-McLaren 650 S van Chris Harris, Alexander West en Chris Goodwin een foutloze race naar de overwinning reden. Inderdaad eindigde de McLaren op de achttiende plaats in het algemeen klassement in een startveld van 50 auto's, waardoor de fabrikant een klasseoverwining wist te behalen 48 jaar na de dood van zijn grondlegger Bruce McLaren.

Na de dramatische gebeurtenissen op Circuit Paul Ricard zal alle aandacht van coureurs en teams nu gericht zijn op de 70ste editie van de Total 24 Hours of Spa. De officiële testdag is gepland op 3 juli, terwijl het evenement zelf plaatsvindt van 26 tot en met 29 juli op de legendarische Belgische locatie. Als de 24 uur op een vergelijkbare manier eindigt als de race op Circuit Paul Ricard, dan is het er bij voorbaat eentje waar geschiedenis wordt geschreven.

Uitslag main race Blancpain GT Paul Ricard:



(Foto's Dirk Bogaerts Photography www.blancpain-gt-series.com)

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS