Autosport Internationaal Toerwagens • Blancpain Endurance Series

Aston Martin als fabrieksteam naar Blancpain GT Series; Thiim en Martin de mannen die het moeten doen

Uitgegeven door Wim Boekel • 13 januari 2018 18:25 • Print artikel

Nicki Thiim krijg een grotere rol bij Aston Martin in het aankomende seizoen. De Deen wordt naast zijn programma in het FIA World Endurance Championship ook een van de coureurs bij de Pro-inschrijving van het Britse merk in de Blancpain GT Series. De coureur gaat daar samen met kersverse fabriekscoureur Maxime Martin een team vormen bij R-Motorsport.

Aston Martin


"Ik heb tot nu toe maar een Blancpain GT Race gedaan. Dat was de 24 uur van Spa en waarschijnlijk een van de races waar ik het meest van genoten heb,", zei Thiim tegen Sportscar365. "Het is meer een contactsport dan wat je in het WEC ziet, ondanks dat het daar zwaarder wordt en dichter op elkaar zit. GT3 heeft altijd bekend gestaan voor haar echte close competitie van alle merken."

Naast Porsche komt dus Aston Martin ook met een echt fabrieksteam in 2018. "Het toont dat het team en Aston Martin het echt goed aanpakken," reageerde de Deense coureur. "Het is de eerste keer dat ik op een goede manier in de Pro-categorie van de Blancpain GT stap. Het toont echt aan dat ze er voor gaan en dat is fantastisch. De Blancpain GT is een groeiende competitie. Ik weet dat ze moeite hebben gehad om afscheid te nemen van wat mensen, omdat er zoveel zijn die het willen doen."

"Het is een grote eer om Aston Martin te vertegenwoordigen en een van de vaandeldragers voor ze te zijn. Dat ze willen dat ik dit jaar zo veel rij, zorgt er voor dat ik goed werk moet doen."

Ondanks dat het nog niet formeel bevestigd is, lijkt de Deen komend jaar in het WEC te rijden met AMR. Daarin debuteert de nieuwe Vantage GTE. Thiim heeft al de nodige testkilometers met de auto gemaakt en hij prijst de auto. "Het is een volledig andere auto," legde de Aston Martin-coureur uit. "De oude was een oude dame. En dit is gewoon een compleet andere opbouw, beginnend bij de motor. Het hele chassis, de gewichtsverdeling en al dat soort dingen, is compleet anders met deze auto. Er is rekening gehouden met de nieuwe regels. Vorig jaar hadden we problemen met de downforce en daar heeft Aston dit jaar hard aan gewerkt, om dichter bij Ford, Ferrari, Porsche en waarschijnlijk BMW te komen. We waren veel aan het stoeien, vooral vorig jaar, dubbele stints met de banden, omdat onze auto niet zo blij was met de banden met de lage downforce. Dat is iets wat ze willen veranderen voor de toekomst."

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS