Autosport NL • Autosport NL Diversen

STWC.eu maakt overtuigend debuut tijdens Paasraces op Circuit Zandvoort: De kop is eraf!

Uitgegeven door HJ van Keulen • 21 april 2017 13:36 • Print artikel

Als gloednieuw kampioenschap heeft STWC.eu tijdens de Paasraces op Circuit Zandvoort op 15 en 16 april een sterke indruk achtergelaten. Het aantal van vijftien inschrijvingen maakte de verwachtingen van de organisatie waar en beide wedstrijden lieten een sportieve strijd zonder incidenten zien. Ook de deelnemers toonden zich achteraf erg tevreden.


Tijdens de kwalificatie op zaterdag viel op dat de vier divisies van STWC.eu, ingedeeld op cilinderinhoud, dichtbij elkaar zaten qua rondetijden. De persoonlijke records liepen uiteen van 1:49,075 tot 2:03,391 en sommige deelnemers uit de lagere klassen bliezen hun collega’s op de hogere niveaus hete adem in de nek. Die trend zette zich voort tijdens de eerste race op zondagochtend, waar de teams met hun bandenstrategie moesten anticiperen op zeer wisselvallige weerstomstandigheden. Ze startten op een vochtige, maar door de wind vrij vlot opdrogende baan. Velen stelden daarom hun verplichte pitstop, optioneel met rijderswissel, zo lang mogelijk uit.

Toen in de tweede helft van de vijftig minuten durende wedstrijd de regen zich deed gelden, ontstonden verraderlijke omstandigheden door de mix van oud en nieuw asfalt. Echte incidenten leverde dat niet op, maar het zette de verhoudingen tussen de onderlinge prestaties op hun kop. Jan Visser (BMW M135i) liet zich in de snelste Divisie IV de winst ontglippen door vertraging bij de wissel naar regenbanden, wat zuiderbuur Koen De Wit (BMW E46 M3) aan de zege hielp, ondanks diens drive-through penalty. Gert-Jan Konijnendijk en Bas Plugge (BMW E36 GTR) trokken Divisie III naar zich toe, Johan Hoogewerff (Volvo 850) speelde in Divisie II het regenvoordeel van zijn voorwielaangedreven Zweed uit en Rogier de Leeuw (BMW E36 325i) triomfeerde in Divisie I.


Onder een dreigende lucht kozen de meeste teams er tijdens de middagrace voor om op slicks te vertrekken; de neerslag zou zich uiteindelijk pas na de wedstrijd laten zien. Ook deze krachtmeting duurde vijftig minuten, waarbij de verplichte pitstop zich tussen de tiende en veertigste minuut moest voltrekken, wat de equipes veel vrijheid gaf. Jan Visser nam revanche op zijn Belgische opponent en greep de volle winst in Divisie IV, Gert-Jan Konijnendijk en Bas Plugge herhaalden in Divisie III hun kunstje van de ochtend, Jaap Haak (BMW E46 M3) schreef na een foutloze race Divisie II op zijn naam en Twan Knop (Audi TT) toonde in Divisie I aan dat je op LPG kunt winnen. Ook deze wedstrijd kenmerkte zich door een faire strijd zonder confrontaties. Dat laatste paste bij de amicale sfeer die in de pitstraat hing en die ertoe bijdraagt dat de organisatie van STWC.eu terugkijkt op een geslaagd eerste evenement. Kers op de taart was dat zij vier nieuwe inschrijvingen voor de Pinksterraces mocht noteren.

Nog maar een paar dagen tot de volgende trekking van de Staatsloterij: Kijk HIER vrijblijvend voor meer info over de speciale Koningsdagtrekking

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS