Autosport NL • Autosport NL Diversen

Spectaculair eindschot en oranje-successen bij Finaleraces op Circuitpark Zandvoort

Uitgegeven door Bas Kaligis • 12 oktober 2016 07:04 • Print artikel

Op Circuit Park Zandvoort is dit weekend volop gestreden om belangrijke kampioenschapspunten tijdens de Finaleraces. Op beide dagen werden racefans getrakteerd op mooie en spannende autosport met op zondag de huldiging van een aantal autosportkampioenen in verschillende series. Zoals altijd was de strijd om de laatste punten fel, waarbij de racefans volop konden genieten van spectaculaire races. De hoofdrol bij de Finaleraces werd vertolkt door de Competition102 GT4 European Series. De internationale serie, die ook wel wordt gezien als het officieuze EK voor sprintraces met GT4 bolides, beleefde de seizoensfinale op Circuit Park Zandvoort. De twee laatste en beslissende wedstrijden leverden volop autosportspektakel.

Start GT4 European Series

Tot groot genoegen van het publiek, waren het de Nederlanders die op hun thuiscircuit lieten zien dat zij serieus om de zeges mee kunnen strijden. Lange tijd reed de Racing Team Holland by Ekris Motorsport BMW M4 GT4 van Ricardo van der Ende en Bernhard van Oranje aan de leiding van de eerste race, maar in de laatste minuten van de wedstrijd waren het Mads Siljehaug en Maciej Dreszer die met hun KTM X-Bow GT4 de eerste positie wisten te veroveren om deze vervolgens niet meer af te staan. Van der Ende en Van Oranje finishten als tweede, gevolgd door merk- en teamgenoten Simon Knap en Rob Severs. Damien Dupont en Jérôme Demay reden met hun fraaie Aston Martin Vantage GT4 naar de zege in de AM-klasse.

De tweede wedstrijd leverde een startcrash op tussen de Porsches van Jan Kasperlik en Graeme Mundy. De rijders konden ongedeerd hun voertuig verlaten, maar vanwege bergingswerkzaamheden besloot de wedstrijdleiding tot een rode vlag situatie. Bij de herstart van de race reed Bernhard van Oranje goed weg en wist hij daarmee de leidende positie te verstevigen. Vlak daarachter reed Rob Severs, die in zijn spiegels de witte KTM X-Bow van Mads Siljehaug zag naderen. De fraaie strijd zorgde ervoor dat Siljehaug en Severs werden bijgehaald door Patrick Zamparini in de Maserati GT MC GT4. Bij de pitstop nam Van der Ende het stuur over van de leidende BMW. Simon Knap nam de plaats in van Severs en moest na de pitstop de Maserati van Luca Anselmi, de teamgenoot van Zamparini, voor zich dulden. Anselmi had daarbij het mes tussen de tanden genomen, want hij wist per ronde de achterstand op Van der Ende steeds verder te verkleinen. Met nog enkele minuten te gaan, plaatste Anselmi een overmoedige actie bij de Tarzanbocht en tikte daarbij Van der Ende in de rondte. Simon Knap profiteerde van deze situatie en promoveerde zelf, na een drive through penalty voor Anselmi, naar de leidende positie. Deze stond hij niet meer af en hierdoor mochten Knap en Severs de hoogste trede van het podium innemen. Bernhard van Oranje en Ricardo van der Ende finishten als tweede, gevolgd door Siljehaug en Dreszer. Ook in de AM-klasse klonk het Wilhelmus. Hier pakten Tristan Boorsma en Yorick Boorsma de verdiende zege. Peter Terting en Jörg Viebahn stelden de kampioenschapstitel veilig.

Een van de andere smaakmakers van de Finaleraces was de Porsche GT3 Cup Challenge Benelux. In deze snelste merkencup van de Benelux ging de strijd om het kampioenschap tussen Dylan Derdaele en Roger Grouwels onverminderd verder. Hoewel beide rijders het vizier op de zege hadden gericht, was het Jurgen van Hover die met de Speedlover Porsche als eerste werd afgevlagd op zaterdag. Van Hover had bij het doven van de rode lampen geprofiteerd van de slechte start van pole-sitter Alexandre Jouannem, die na een kleine touché met een stevige dreun in de pitsmuur zijn wedstrijd al na enkele seconden zag eindigen. Na afloop van de race werd Van Hover door de wedstrijdleiding met een tijdstraf teruggezet naar de derde positie. Dylan Derdaele nam hierdoor de winst over. De tweede plaats ging naar Clouseau-zanger Koen Wauters. Op zondag reed Wauters in de beginfase keurig aan de leiding, totdat hij de muur raakte in de Hugenholtzbocht. Hierdoor ging de leidende positie naar Derdaele. Ondanks twee andere incidenten, met daaropvolgende neutralisaties, bleef Derdaele zijn positie met succes verdedigen. Op het podium werd hij als winnaar geflankeerd door Roger Grouwels en Pierre Piron. Het kampioenschap zal worden beslist tijdens het laatste weekend op het circuit van Le Mans.

Interessant bleken daarnaast de wedstrijden van de CityBug Cup. De manches van deze beginnersklasse stonden bol van het close racing, slipstreamgevechten en inhaalacties. De wedstrijd op zaterdag viel ten prooi aan Mika Morien, gevolgd door Robin van Leliveld en Max de Bruijn. Op zondag ging de strijd verder, waarbij ook Willem Meijer zich in de gevechten om de podiumplaatsen wist te mengen. Morien pakte wederom de zege, voor De Bruijn en Meijer. De derde en afsluitende race werd eveneens gewonnen door Morien, met De Bruijn en Meijer op dezelfde eindposities als in de tweede manche. Voor Mika Morien resultuurde het succesvolle weekend in de kampioenschapstitel.

Ook de Historic Monoposto Racing serie beleefde mooie races op de Zandvoortse duinenpiste. Iain Rowley won met zijn March 793 Formule 3 bolide de eerste wedstrijd, met een close finish van 0,02 seconden op Kees van der Wouden jr. Ian Foley eindigde als derde. In de tweede wedstrijd revancheerde Van der Wouden jr. zich perfect door de winst te pakken, voor Tony Walsh. Ian Foley werd ook in deze wedstrijd als derde geklasseerd. Van der Wouden jr. stelde tevens de kampioenschapstitel veilig.

In de wedstrijden van de nieuwe NK HARC 82-90 serie werden de zeges gepakt door Geert Snellen (BMW E30 325i) en Jordan Strik (Toyota Supra).

Met het vallen van de finishvlag bij de Finaleraces is de racekalender van Circuit Park Zandvoort nog niet ten einde. Op het programma prijken de afsluitende wedstrijden van de DNRT breedtesport raceklassen (15 & 16 oktober) en Bimmerworld op zondag 6 november. Op zaterdag 19 november zal het Winter Endurance Kampioenschap 2016-2017 van start gaan met de Zandvoort 500. Meer informatie: www.cpz.nl.

Competition GT4 European Series
Pro
Race 1: 1. Siljehaug – Dreszer, KTM X-Bow GT4, 24 ronden in 52:01.928 (119.19 km/u) 2. Van der Ende – Van Oranje, Ekris M4 GT4, op 2.606. 3. Knap – Severs, Ekris M4 GT4, op 5.842.
Race 2: 1. Knap – Severs, Ekris M4 GT4, 27 ronden in 53:03.917 (131.48 km/u). 2. Van der Ende – van Oranje, Ekris M4 GT4, op 6.375 3. Siljehaug – Dreszer, KTM X-Bow GT4, op 13.641.

AM
Race 1: Dupont – Demay, Aston Martin Vantage GT4, 24 ronden in 52:13.529. 2. Jan Kasperlik, Porsche GT4 Clubsport MR, op 7.920. 3. George – Anton, Sin Cars Sin R1 GT4, op 2.606.
Race 2: Boorsma – Boorsma, BMW M3 GT4, 27 ronden in 53:43.594. 2. George – Anton, Sin Cars Sin R1, GT4, op 3.035. 3. Giovanelli – Ghezzi, Porsche 911 (997) GT4, op 18.812.

Porsche GT3 Cup Challenge Benelux
Race 1: 1. Dylan Derdaele, 16 ronden in 30:29.874 (135.57 km/u). 2. Koen Wauters, op 2.443. 3. Jurgen van Hover, op 8.486.
Race 2: 1. Dylan Derdaele, 13 ronden in 30:58.881 (108.43 km/u). 2. Roger Grouwels, op 0.683, 3. Pierre Pieron, op 0.879.

Citybug Cup
Race 1: 1. Mika Morien, Toyota Aygo, 12 ronden in 28:48.896 (107.61 km/u). 2. Robin van Lelieveld, Toyota Aygo, op 0.511. 3. Max de Bruijn, Toyota Aygo, op 0.707.
Race 2: 1. Mika Morien, Toyota Aygo, 12 ronden in 28:32.958 (108.62 km/u) 2. Max de Bruijn, Toyota Aygo, op 0.460. 3. Willem Meijer, Toyota Aygo, op 0.958.
Race 3: 1. Mika Morien, Toyota Aygo, 12 ronden in 28:35.673 (108.44 km/u). 2. Max de Bruijn, Toyota Aygo, op 0.259. 3. Willem Meijer, Toyota Aygo, op 11.487.

Historic Monoposto Racing
Race 1: 1. Iain Rowley, March 793 2000cc, 11 ronden in 20:25.040 (139.22 km/u). 2. Kees van der Wouden Jr., Royale RP30, op 0.023. 3. Ian Foley, Reynard SF78, op 15.185.
Race 2: 1. Kees van der Wouden Jr., Royale RP30, 11 ronden in 20:23.526 (139.39 km/u). 2. Tony Walsh, Van Diemen RF78, op 6.671. 3. Ian Foley, Reynard SF78, op 17.446.

HARC NK 82-90
Race 1: 1. Geert Snellen, BMW E30 325i, 12 ronden in 25:09.036 (123.29 km/u) 2. Jordan Strik, Toyota Supra, op 7.040. 3. Pieter Bikker, BMW E30, op 29.925.
Rce 2: 1. Jordan Strik, Toyota Supra, 12 ronden in 25:14.914 (112.82 km/u). 2. Geert Snellen, BMW E30 325i, op 4.388. 3. Pieter Bikker, BMW E30, op 13.917.

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS