Autosport NL • Autosport NL Diversen

Nieuwe Nederlandse racebolide getest: de Hansen GTR

Uitgegeven door Bas Kaligis • 2 januari 2013 10:52

2013 begint gelijk weer met mooie uitdagingen voor autocoureur Jeroen van den Heuvel. De laatste week van 2012 verrichtte Van den Heuvel een eerste shake-down van de Hansen GTR. Een nieuw Nederlands autosportmerk getekend door de Nederlander Chiel Hansen. Een auto met een geheel nieuwe benadering van geometrie qua wielophanging en schokdempertechniek. Het is een mix van wat in de Formule 1 wordt gebruikt in combinatie met een zeer vernuftig systeem voor GT-auto’s. Het chassis is geproduceerd van zeer dikke en degelijke staalsoorten. Hierdoor is een zeer stabiele, ruime en vooral veilige kooiconstructie ontstaan. Alle onderdelen worden in Nederland vervaardigd, iets wat ook af te lezen aan de zeer hoge kwaliteitsnorm. Alle polyester- en carbondelen zijn zeer glad en sterk en sluiten perfect op elkaar aan. De auto heeft een hele stoere uitstraling meegekregen met een geheel eigen gezicht. Zeker de combinatie met naar voren openslaande vleugeldeuren, maakt de Hansen GTR een aanvulling voor de Nederlandse autosport.


Buiten Nederland zijn er grote plannen voor Europa in de toekomst. 2013 zal uitsluitend gebruikt worden voor het verder ontwikkelen van de auto en het opsporen van kinderziektes en opwaarderen van de kwaliteitsnormen.

“Uiterlijk had de Hansen GTR al veel indruk op me gemaakt, maar na vier rondjes Zandvoort wist ik direct dat deze auto veel potentie heeft", lichtte Jeroen van den heuvel toe. "Het nieuw ontwikkelde onderstel vergt wel een andere rijstijl en bochtenbenadering, maar zodra je dat onder de knie hebt, gaat dit monster echt als de brandweer!“

Momenteel wordt de Hansen GTR aangedreven door een Audi RS6-V8 Bi-turbo motor met daarachter een eigen ontwikkelde versnellingsbak. "Een zeer snelle combinatie, maar of dit de toekomst voor deze auto is in combinatie met een hoge betrouwbaarheid, dat moet nog verder onderzocht worden.”

In 2014 moeten er minimaal 5 tot 10 auto’s gebouwd gaan worden. Hiermee zal er weer geschiedenis geschreven gaan worden voor de Nederlandse autosport. “Ik ben zeer trots onderdeel te mogen zijn van de ontwikkeling van een Nederlands merk. Daarnaast denk ik dat deze jongens een goud concept in handen hebben. Het zijn zeer nuchtere mensen met een hele andere benadering van zaken als wat ik tot nu toe heb gezien bij Nederlandse autobouwers. Er zijn er ondertussen al meer autosportmerken failliet gegaan als dat er nog bestaan en bij deze jongens voel ik me heel goed. Nergens staat druk achter, het zijn autosporters in hart en nieren. Ik weet zeker dat we samen heel ver gaan komen. Voorlopig achter de schermen, maar gezien de rondetijden die ik nu al weg heb kunnen zetten in een dagje testen, dan weet ik al genoeg.”

Verder heeft Van den Heuvel het voor 2013 al erg druk. Hij gaat zijn rallycarričre uitbouwen en gaat sowieso de GTC-rally in zijn geheel rijden. De onderhandelingen over welke auto zijn in volle gang. “Ik heb mijn zinnen gezet op een echte WRC. Daarnaast gaan we verder met ons TV programma Top Speed op Motors TV.”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS