INTERVIEW Sebastiaan Bleekemolen: "De schoonheidsprijs verdiende het niet"
Uitgegeven door Niels van der Peet • 2 februari 2015 19:14
Sebastiaan Bleekemolen, de oudste zoon van voormalig Formule 1-coureur Michael Bleekemolen, mag met zijn 36 jaren jong, nu al gerekend worden tot een van de betere en meest ervaren merkencup- en toerwagencoureurs van Nederland. Op zijn imposante CV staan deelnames aan onder andere de Formule Ford 1600, het Dutch GT4 kampioenschap, American Le Mans Series, ADAC GT Masters, en het Dutch Touring Car Championship. Ook kwam Bleekemolen in vele merkencups in actie waaronder de BMW 130i cup, Renault Megane Cup, Alfa 147 GTA Challange, de Porsche Supercup, en natuurlijk vele jaren in de Renault Clio Cup, zowel nationaal als internationaal. Na afgelopen weekend kan hij daar ook de 24 hours van Daytona aan toevoegen, waar hij samen met zijn jongere broer Jeroen in actie kwam met een Dodge Viper van Riley Motorsports.

RaceXpress zocht hem op en sprak met hem over Daytona, de Renault Clio Benelux Cup van vorig jaar, en zijn plannen voor 2015.
RX: Hoe heb je de 24 uur van Daytona beleefd?
SB: "Het was een geweldige ervaring. Ik reed samen met mijn broer Jeroen voor het voormalige fabrieksteam Riley Motorsport en alles was perfect geregeld. Het was voor mij de 2e keer dat ik uitkwam voor dit team. De Viper is echt een hele gave auto om mee te racen en de auto deed het ook uitstekend totdat technische problemen roet in het eten gooide. Ik reed op dat moment met de auto en gelukkig kon ik nog naar de pit worden gesleept Daar bleek wat mis te zijn met de bedrading waardoor de ontsteking van de motor ontregeld was en dat heeft ons erg veel tijd gekost."
RX: Jammer, want jullie waren constant in gevecht voor de leiding in jullie klasse.
SB: "Ja, dat maakte het natuurlijk extra zuur. In onze (GTD) klasse zat de top vijf constant binnen dezelfde ronde, en we lagen zelfs regelmatig aan de leiding. We hadden écht kansen op een top drie klassering en zelfs een grote kans op de overwinning. Helaas mocht het niet zo zijn en moesten we het doen met een negende plek in onze klasse. Gelukkig wist de tweede Viper van Riley Motorsport de race te winnen, vóór auto's als de Porsche 911 GT, Ferrari 458 Italia, Audi R8 LMS en Aston Martin Vantage."

RX: Smaakt zo'n 24 uurs race naar meer, bijvoorbeeld de 24 uur van Le Mans?
SB: "Jazeker, die heb ik al langer op mijn lijstje staan en zou ik graag nog eens rijden."
RX: Vorig jaar was het debuutjaar voor de Renault Clio Benelux Cup. Hoe kijk je daar op terug?
SB: "Goed! Het was een mooi seizoen met spannende races op prachtige circuits als Spa-Francorchamps, Assen, de Nürburgring, Zolder en natuurlijk Zandvoort. Er werd echt voor iedere vierkante centimeter race-asfalt gevochten en dat maakt een merkencup ook zo leuk. Zelfs met mijn teammaatje Melvin de Groot heb ik races gehad waarbij we samen op het scherpst van de snede gevochten hebben. Na het weekend in Zolder hebben we elkaar zelfs even een tijdje niet gesproken naar aanleiding van een momentje op de baan. Gelukkig hebben we dat ook weer snel bijgelegd en uitgesproken en kwam onze vriendschap er niet door in gevaar. Enige minpuntje was dat ik door raceverplichtingen elders, het weekend op Spa-Francorchamps, en daarmee twee wedstrijden, hebben moeten missen."
RX: En toch eindigde je het Clio seizoen als kampioen, toen weer niet, en nu weer mogelijk wel?
SB: "Ja, dat klopt. Ik kan er een boek over schrijven en de schoonheidsprijs verdiend het zeker niet. Ik werd uit de uitslag genomen van de tweede race tijdens de finaleraces op Zandvoort, en daar was ik het absoluut niet mee eens. Ik raakte mijn punten daarmee kwijt, onder andere die voor de snelste raceronde, en die had ik nodig voor het kampioenschap. Wat mij op zijn zachtst gezegd nogal heeft bevreemd, is dat men mijn beroepsprocedure tegen die uitsluiting niet eens in behandeling heeft willen nemen. Daardoor heb ik mij dubbel benadeeld gevoeld en was ik bijna naar de rechter gestapt om mijn gelijk te halen, waarvan ik nog altijd overtuigd ben. Ik heb hier uiteindelijk vanaf gezien omdat een andere deelnemer, die uit de uitslag van race 1 was gehaald, terug in de uitslag werd genomen. Hierdoor schoof Niels Langeveld een plekje naar achteren in die race en verloor daarmee zijn punt welke hij weer nodig had voor het kampioenschap. Kortom, ik ben nu de kampioen, alleen moet dit nog officieel bekrachtigd worden."
RX: Jullie reden met de nieuwe Renault Clio "4", Een groot verschil met het vorige type?
SB: "Ja, toch wel. Uiteraard is het nieuwe model qua rondetijden wat sneller, maar de Clio 4 vraagt ook om een iets andere manier van rijden. Je moet hem echt de bocht "inremmen" om tot snelle rondetijden te komen. Ook de schakelflippers aan het stuur vond ik een hele verbetering ten opzichte van de Clio 3. Dat rijdt toch een stuk relaxter. Bij de Clio 3 moest je echt met kracht aan de versnellingspook trekken en duwen om te schakelen, waardoor ik wel eens last van mijn schouder en arm kreeg gedurende het seizoen en een bezoekje aan de fysio moest brengen."

RX: Jullie kwamen tijdens de Nieuwjaarsrace in actie met zowel de Clio 3 én 4. Het verschil was toen niet zo heel groot toch?
SB: "Nee, dat klopt, maar dat kwam ook vooral door de wisselende weersomstandigheden, die we hadden tijdens de race. Ik reed met de Clio 3 en mijn broer Jeroen met de Clio 4 en vrijwel de hele race waren we met elkaar in gevecht. Toen het licht regende liep Jeroen met de nieuwe Clio op mij in en toen het harder ging regenen liep ik met de Clio 3 weer van hem weg. We hebben toen echt een hele leuke wedstrijd gereden met de Clio 3 als uiteindelijke winnaar."
RX: En de race eindigen op een donker Circuit Park Zandvoort blijft bijzonder.
SB: "Zeker. De Nieuwjaarsrace was daarom ook een ideale training om alvast weer een beetje te wennen aan racen in het donker voor de 24 uur van Daytona."
RX: Wat zijn de plannen voor aankomend seizoen?
SB: "We hebben de intentie om met Team Bleekemolen weer mee te doen in de Renault Clio Benelux Cup en daarin mijn titel te verdedigen. Jammer genoeg valt de kalender ons iets tegen, want de Clio's rijden slechts één raceweekend op Zandvoort en dat is niet ideaal voor onze sponsoren. Gelukkig is Assen ook nog voor twee raceweekenden op de kalender gezet, want van de overige vier weekenden zijn er drie in België en zelfs één in Engeland."

RX: Nog plannen voor een rentree in de Porsche Supercup komend jaar?
SB: "Daar wordt aan gewerkt. We zijn met diverse partijen in gesprek om ook daar weer in actie te komen. Mocht een heel seizoen in de Porsche Supercup niet lukken, dan gaan we in ieder geval proberen om er een aantal wedstrijden bij te zijn, en dan het liefst ook het weekend in Monaco. Dat is en blijft toch één van mijn favoriete circuits en ik ben daar ook altijd snel met de Porsche."




