Autosport Internationaal Toerwagens • Autosport INT Diversen

Yelmer Buurman ziet dat de top erg dicht bij elkaar zit: "Zo competitief, dat je het met snelle rondetijden alleen niet meer redt"

Uitgegeven door Johan Vis • 19 april 2018 14:41 • Print artikel

Nog minder dan een maand, dan staat de jaarlijkse 24-uursrace op de Nürburgring op het programma. Dit jaar opmerkelijk vroeg, al van 10 tot en met 13 mei, maar ongeacht de datum is dit een van de onbetwiste hoogtepunten op de Europese lange-afstandskalender. Logisch dus dat Yelmer Buurman uit het Gelderse Ubbergen hier niet mag ontbreken. Net als in de afgelopen jaren neemt hij deel aan de marathonrace in de Eifel met een Mercedes-AMG GT3 van het Duitse team Black Falcon, waarmee hij eerder dit jaar ook al de 24 Uur van Dubai op zijn naam wist te schrijven. Ook de voorbereiding voor de Duitse klassieker verloopt goed, want afgelopen zondag wist Yelmer in een zinderende finale de overwinning tijdens de zes-uursrace als kwalificatiewedstrijd voor de etmaalrace op de Nürburgring binnen te halen. Hij deelde het succes met de Duitse Mercedes-AMG-rijders Thomas Jäger en Jan Seyffarth.

Yelmer Buurman

Met zo’n 160 auto’s en zo’n 500 rijders geldt het ‘ADAC Zurich 24h-Rennen Nürburgring’, zoals de wedstrijd officieel heet, als de grootste autorace ter wereld. Het circuit, de ruim 25 kilometer lange combinatie uit het Grand Prix-circuit van de Nürburgring en de roemruchte ‘Nordschleife’, door drievoudig Formule 1-wereldkampioen Sir Jackie Stewart ooit aangeduid als de ‘Groene Hel’, is bij veel rijders geliefd, omdat het uitdagend en lastig is. “Natuurlijk wilde ik er ook dit jaar voor de 24-uursrace graag weer bij zijn, dus ik was blij toen vanuit AMG weer de bevestiging kwam”, zegt Yelmer. Naast de al genoemde Thomas Jäger en Jan Seyffarth behoort ook Luca Stolz tot het kwartet, dat medio mei onder het startnummer 5 gaat deelnemen aan de 24-uursrace.

Rond de 90 auto’s stonden er afgelopen zondag aan de start voor de kwalificatiewedstrijd van de 24-uursrace, die sinds enkele jaren gehouden wordt als extra voorbereiding. “Een prima gelegenheid om kilometers te maken en te werken aan de afstelling”, weet Yelmer. De uitgangspositie was al goed, want Yelmer wist zich in het sterk bezette veld als vijfde te kwalificeren. “Onze bandenkeuze was niet optimaal, want we besloten op de opdrogende baan geen risico’s te nemen en voor regenbanden te kiezen, terwijl slicks toch sneller bleken, maar de positie, mooi voorin het veld, was goed. Dat moest ook wel, want het is zo competitief, dat je het met snelle rondetijden alleen niet meer redt, je moet ook wel een beetje voorin van start gaan.”

Yelmer nam de start voor zijn rekening en begon voortvarend: “Ik kon gelijk aan de binnenkant twee auto’s inhalen en zo lag ik al derde, achter een van de Porsches. Die heb ik lange tijd onder druk kunnen zetten en uiteindelijk de tweede plaats kunnen overnemen. Vervolgens reed Thomas een dubbele stint en die veroverde tijdens zijn rijbeurt de leiding. Ik reed de laatste stint van zeven ronden en had in de slotfase een mooi gevecht met Nicky Catsburg. Daarbij speelde ook het verkeer een rol, je moet in zo’n situatie ook altijd een beetje geluk hebben, maar dat pakte goed uit en zo konden we de overwinning binnenhalen. We hebben met z’n allen een sterke race gereden, waarmee we heel tevreden zijn. Dat stemt ons positief voor de 24-uursrace.”

Voordat het zover is, staat voor Yelmer komend weekeinde echter eerst de seizoensstart van de Blancpain GT Series Endurance Cup in het Italiaanse Monza op het programma. Tijdens de drie-uursrace op het hoge-snelheidscircuit in het koninklijke park deelt Yelmer de nummer 4-Mercedes-AMG GT3 van het Black Falcon-team met de beide Duitsers Maro Engel en Luca Stolz. “Het wordt geen gemakkelijke race, want het circuit van Monza is qua karakteristiek niet optimaal voor onze auto, maar we gaan natuurlijk wel proberen om er een zo goed mogelijk resultaat binnen te halen als basis voor de rest van het seizoen”, kondigt Yelmer aan.

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS