Autosport Internationaal Toerwagens • Autosport INT Diversen

Yelmer Buurman beste Mercedes-AMG in 24 Uur Nürburgring: "Het nodige duw- en trekwerk"

Uitgegeven door Miguel Bosch • 3 juni 2017 09:14 • Print artikel

De gemiste slaap is weer een beetje ingehaald, de spannendste momenten zijn nog een keer de revue gepasseerd en inmiddels zijn ook de laatste kampeerders weer thuis aangekomen: de 45e editie van het ‘ADAC Zurich 24h-Rennen Nürburgring’, de grootste autorace ter wereld, behoort tot het verleden. Na het historische succes van vorig jaar, toen Mercedes-AMG-teams de eerste vier plaatsen bezetten en vijf auto’s in de top zes hadden, was er ditmaal geen podiumplaats weggelegd voor een van de zeven Mercedes-AMG GT3’s die aan de start stonden. Coureur Yelmer Buurman uit het Gelderse Ubbergen werd samen met zijn Duitse teamgenoten Maro Engel en Manuel Metzger en de Brit Adam Christodoulou in de auto van het Mercedes-AMG Team BLACK FALCON als vijfde geklasseerd. Het kwartet was daarmee het beste Mercedes-AMG-team in de uitslag van de wedstrijd.



“We hebben een super-race gereden”, begint Yelmer het relaas over zijn ervaringen in de Duitse lange-afstandswedstrijd. “We hebben geen enkele fout gemaakt, wij als rijders niet en het team niet voor wat betreft de strategie. Ook hadden we geen enkel technisch probleem, geen straffen, helemaal niks. Dan is het dus toch enigszins teleurstellend dat we maar als vijfde geëindigd zijn, maar het was eigenlijk duidelijk dat alle Mercedes-AMG GT3’s de snelheid misten om het tempo van de Audi’s en BMW’s aan de kop van het veld te kunnen bijhouden. Dat wij als beste Mercedes-AMG-team geëindigd zijn, laat zien dat we het als team perfect hebben gedaan, maar om in zo’n sterk veld met zoveel fabrieksteams bovenaan te staan, moeten ook de andere factoren allemaal kloppen.”

De Gelderse coureur nam in de Mercedes-AMG GT3 met het startnummer 1 de start van de wedstrijd voor zijn rekening. “Dat is altijd een heel bijzondere ervaring op de Nürburgring”, vertelt hij. “De fans staan tijdens de formatieronde extra dichtbij de hekken en de vangrails, zwaaien met vlaggen, tonen spandoeken, echt uniek. En dan gaat de race van start, waarbij het er behoorlijk hard aan toegaat. Ik heb een paar plaatsen kunnen pakken, maar er was wel het nodige duw- en trekwerk. Na een paar ronden settelde het veld zich een beetje en daarna hebben we zoals gezegd dus echt een probleemloze race gehad.”



Alleen in het laatste halfuur, toen Yelmer zijn rijtijd al ruimschoots achter de rug had werd het nog even spannend: “Het was gedurende het hele evenement droog, zonnig en zomers warm geweest, maar de Nürburgring zou de Nürburgring niet zijn als er niet toch ook nog een regenbui naar beneden kwam. Dat gebeurde in het laatste halfuur, en behoorlijk hard ook nog. Diverse rijders raakten van de baan en ook onze auto maakte een klein uitstapje, maar gelukkig zonder grote gevolgen, zodat we onze positie als vijfde algemeen en beste Mercedes-AMG-team konden handhaven.”

Voor Mercedes-AMG stond de race op de Nürburgring in het teken van het 50-jarig jubileum van het performance-merk uit het Duitse Affalterbach. Ook Yelmer genoot van de aanblik van de historische AMG-raceauto’s, die in de grote Mercedes-AMG Fan Base in de paddock stonden opgesteld. Ook na de race kan Yelmer rekenen op AMG-performance, want deze week nam hij zijn nieuwe dienstauto, een Mercedes-AMG C 43 Coupé, in ontvangst. Zijn volgende race is de wedstrijd van de Blancpain GT Series Endurance Cup, die op 24 juni verreden wordt op het Circuit Paul Ricard in het Zuid-Franse Le Castellet.


MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS