Autosport Internationaal Toerwagens • Autosport INT Diversen

Vanthoor en Vervisch over de winst in de Bathurst 12 Hour: "Dit is echt één van de beste GT-teams"

Uitgegeven door Johan Vis • 7 februari 2018 14:14 • Print artikel

De Bathurst 12 Hour hebben afgelopen weekend met grote trom het nieuwe seizoen van de Intercontinental GT Challenge ingeluid. Het werd een uiterst smaakmakende wedstrijd met verrassende wendingen, meerdere leiderswissel en een fantastische zege voor het Audi Sport Team WRT met Dries Vanthoor, Robin Frijns en Stuart Leonard!

Dries Vanthoor

Hoewel de Australische klassieker geen onbekend terrein was voor Robin Frijns, was dat wel het geval voor WRT, Stuart Leonard en Dries Vanthoor. De Belgian Audi Club-rijder pakte in het land van de kangoeroes een eerste grote algemene GT3-zege in een uithoudingsrace. “Om eerlijk te zijn, was ons weekend nochtans niet echt goed begonnen”, vertelt de 19-jarige Limburger. “Het lukte ons niet om het maximale uit een setje nieuwe banden te halen, wat verklaart waarom we wat achterophinkten tijdens de kwalificaties. We hadden echter wel een uitstekende wagen om de wedstrijd mee aan te snijden. Het was niet eenvoudig en we hadden echt de indruk dat we constant pendelden tussen ups en downs. Twee keer bevonden we ons op een volledige ronde van de leider, of toch bijna… We voelden evenwel dat de wagen zich steeds beter en beter gedroeg naarmate de stints vorderden en we bovendien geen enkele steek vallen.”

Met een veelvuldig optreden van de safety car was een goed ritme in het verkeer onontbeerlijk. De Audi R8 LMS #37 knokte zich telkens weer in de match, mede dankzij een uitgekiende strategie waarin men kon dubbelstinten op een set banden. Tot Robin Frijns op een bepaald ogenblik op kop lag met nog minder dan één uur op de klokken! “Het was echt een fenomenaal wedstrijdeinde”, lachte Dries. “Omdat we bij elke neutralisatie hadden geprofiteerd om de wagen vol te tanken, iets eerder dan initieel gepland, waren we niet zeker of we het tot einde zouden kunnen uitzingen zonder opnieuw aan de pomp te passeren. Gelukkig voor ons was er een incident met drie wagens bovenaan de berg die een neutralisatie veroorzaakte. Uiteindelijk werd de wedstrijd voortijdig afgevlagd. Het voelde bizar om op die manier te winnen in plaats van als eerste onder het zwart-wit geblokt te duiken. We hebben wat geluk gehad, maar een zege is een zege en ik ben uiteraard zeer blij.”

Nog voor hij de champagneflessen ontkurkte, wilde Dries het werk van het ganse Audi Sport Team WRT loven. “Eens te meer hebben deze jongens bewezen dat ze enorm goed voorbereid waren, ondanks het feit dat het team debuteerde in Bathurst. Dit is echt één van de beste GT-teams in de wereld! Waren we niet de snelste Audi op de baan, dan bleek de strategie echt van kapitaal belang in de jacht op de zege. Ook een dankjewel aan Robin en Stuart, dit was echt een zege van het ganse team!”

Dries Vanthoor

Fred Vervisch: “We hebben een mooie kans gemist”

Bij de Bathurst 12 Hour stond de vreugde van Dries Vanthoor in schril contrast met de ontgoocheling van Fred Vervisch. De Belgian Audi Club-vertegenwoordiger was ingeschreven op een Audi R8 LMS van Jamec Pem Racing met Garth Tander en Kelvin van der Linde als teamgenoten en reed zich op de eerste dag meteen in de kijker tijdens de vrije trainingen. Hoewel hij het circuit op en rond de Panoramaberg nog moest ontdekken, liet Fred op vrijdag de besttijd optekenen en brak daarbij het ronderecord. Teamgenoot Kelvin van der Linde bevestigde de goede vorm van de Audi R8 LMS #22 door de tweede tijd te klokken tijdens de kwalificaties.

“Ik mocht dus vanop de eerste rij starten”, vertelt Fred. “Maar maakten een fout bij het bepalen van de bandendruk. Deze was veel te laag en gezien de omstandigheden was ik eigenlijk best tevreden toen ik na een dubbele stint de wagen in derde positie doorgaf. Vervolgens kon Kelvin strijden voor de tweede plaats met onze teamgenoten op de wagen #74. Bij het inhalen van een tragere deelnemer iets na halfweg koers verloor hij echter de controle op een stoffig gedeelte van de piste en knalde hard in de muur. Na herstellingen die heel wat tijd vroegen zijn we opnieuw kunnen vertrekken, maar we konden slechts als twaalfde deelnemer in de Intercontinental GT Challenge afsluiten. Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat we een mooie kans hebben gemist, maar ook dat is koers. Ik probeer het volgend jaar opnieuw!”

Het tweede treffen van de Intercontinental GT Challenge vindt plaats in België, meer bepaald in het laatste weekend van juli in het kader van de Total 24 Hours of Spa. Voor de echte fans van de GT-racerij zal het Europese seizoen tegen dan al goed onderweg zijn, maar daarop blikken we weldra vooruit.

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS