Autosport Internationaal Toerwagens • Autosport INT Diversen

Timo Bernhard heeft na recordpoging meer respect voor Stefan Bellof gekregen: "Wat hij bereikt heeft met de beschikbare technologie"

Uitgegeven door Wim Boekel • 5 juli 2018 08:10

Timo Bernhard brak met de Porsche 919 Hybrid het record uit 1983 van Stefan Bellof op de Nürburgring Nordschleife. De Duitser deed dit met de Porsche 919 Hybrid Evo, welke een geupgrade LMP1-versie is waarmee men tot vorig jaar in het FIA World Endurance Championship reed.



De Porsche-coureur reed met een tijd van 5.19,55 maar liefst 51 seconden van het voorgaande record af. Dit deed Bernhard met een gemiddelde snelheid van 233 kilometer per uur. De Porsche behaalde een topsnelheid van 369 kilometer per uur.

“Dit is een fantastisch moment voor mij en het hele team, het is de kers op de taart in het 919-programma”, reageerde Bernhard na de recordpoging. “De Evo was perfect voorbereid en ik heb mijn best gedaan met deze ronde. Dankzij de aerodynamische downforce, op secties, kon ik mij nooit voorstellen dat je volgas kon. Ik ben behoorlijk bekend met de Nordschleife, maar nu heb ik het op een totale nieuwe manier leren kennen. Voor mij persoonlijk blijft Stefan Bellof een grootheid. Mijn respect is voor wat hij bereikt heeft met de beschikbare technologie alleen maar toegenomen!”

Bernhard werd voor de klus geselecteerd door Porsche vanwege zijn vier overwinningen tijdens de Nürburgring 24, welke de Nordschleife gebruikt en een deel van het Grand Prix-circuit. De recordpoging kwam nadat er eerder al een aantal testruns gereden waren. Met het breken van het record heeft de Porsche 919 Hybrid Evo het baanrecord op het circuit in de Duitse Eiffel, maar ook Spa-Francorchamps in handen. Neel Jani deed daar eerder dit jaar een succesvolle recordpoging.

“Als raceteam zoeken we continu voor uitdagingen die de auto, coureur en team continue naar de limiet pusht”, reageerde Porsche LMP1-teambaas Andreas Seidl. “Het overwinnen van de ‘Groene Hel’ heeft zeker getoond een succes te zijn. Sinds afgelopen winter hebben we de taak voorbereid met onze partner Michelin. Nauwgezet en met een groot respect voor deze baan. Vandaag hebben we het volledige potentieel van de 919 Evo aangetoond. Felicitaties aan Timo voor zijn ongelofelijke rijden. Hij was de meest logische keuze voor de job om recordhouder met overwinningen op de Nürburgring te worden. Het uitgebalanceerd rijden, toch snel zijn en steeds voorzichtig zijn, is een verplichting op dit circuit. Veiligheid heeft altijd de hoogste prioriteit. Wat dat betreft wil ik ook het team van de Nürburgring bedanken. Recordpogingen zijn niet mogelijk zonder hoog professionele baansupport.”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS