Autosport Internationaal Toerwagens • Autosport INT Diversen

Tekort aan brandstof, maar crash bezorgde Robin Frijns veel geluk: "Ik pushte, maar ik probeerde..."

Uitgegeven door Wim Boekel • 6 februari 2018 19:10 • Print artikel

Robin Frijns had waarschijnlijk de finish van de Bathurst 12 Uur niet gehaald, als de race niet was gestopt vanwege een ongeluk. De Audi R8 LMS was waarschijnlijk zonder brandstof komen te staan, onthulde de WRT-coureur. In het laatste uur leek de wedstrijd op Mount Panorama een race om het besparen van brandstof te worden, die uiteindelijk met nog 20 minuten te gaan verstoord werd door een crash van Ash Walsh en John Martin. Daardoor werd de race met met nog 11 minuten te gaan afgevlagd. De crash zorgde er voor dat de Limburger niet zonder brandstof kwam te staan.

2018 12H Bathurst


“Jamie en ik spaarden veel brandstof”, legt Frijns uit aan het Engelse Autosport. “Ik had en gat van 3 of 4 seconden en ik probeerde het te houden. Ik pushte, maar ik probeerde zoveel mogelijk brandstof te sparen.”

Jamie Whincup op plek 2 zat in dezelfde positie met de aanwezige brandstof in zijn Mercedes, want ook hij liep het risico om zonder benzine te stranden. “Nee, we hadden het niet gered”, zei Whincup als hem wordt gevraagd of hij het einde gehaald had. “Maar dat is motorsport. Als de safetycar niet was gekomen, had ik naar de pits gemoeten en hadden we wat plekken verloren en mogelijk niet eens op het podium gestaan. Maar iedereen moest die call maken. We maakten die call, sommige dagen werkt hij, op sommige dagen niet. Het bleek dat we teveel brandstof hadden. We hadden harder moeten gaan, meer moeten gebruiken.”

Het door Porsche ondersteunde team, Craft Bamboo, die als derde eindigde, denkt dat ze de finish wel gehaald hadden zonder enige problemen. De Porsche met het nummer 991 met Laurens Vanthoor zakte echter terug naar de vijfde plek door een software-probleem. De Belg had te lang achter het stuur gezeten. “We hadden een kans op de overwinning, omdat we brandstof hadden gespaard”, reageerde teambaas Darryl O’Young. “Earl deed fantastisch werk door de brandstofgetallen laag te houden, terwijl hij de snelheid behield. We hadden een sterk vertrouwen dat onze beide tegenstanders hadden moeten stoppen voor brandstof en dan hadden we het gehaald. Uiteindelijk was er een softwareprobleem voor ons en berekende daardoor twee minuten teveel voor Laurens rijtijd. Het was vooral tijdens deze race door het tellen van de pitstops bij de dubbel stints, dus het was een miscalculatie van de software. We kozen er voor om brandstof te sparen, omdat het anders had kunnen zijn. We wisten dat we het konden halen."

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS