Autosport Internationaal Toerwagens • Autosport INT Diversen

Stress bij BMW, de ontworpen BMW M8 GTE moest volledig aangepast worden...

Uitgegeven door Wim Boekel • 16 januari 2018 19:39 • Print artikel

BMW Motorsport directeur Jens Marquardt heeft onthuld dat de ontwikkeling van de BMW M8 GTE voor het FIA World Endurance Championship bijna een half jaar vertraagd is doordat er op het laatste moment een verandering aan het ontwerp gedaan moest worden. Het Duitse merk moest terug naar de ontwerptafel, nadat een aanvraag voor een lager profiel aan de zijkant werd afgewezen.



“Het was een krap schema vanaf de start en het is duidelijk, in de allereerste concept fase, dat we op een bepaald moment eigenlijk het volledige concept overnieuw moesten doen,” zei Marquardt tegen Sportscar365. “Wat ons oorspronkelijk verteld was te doen was oké, maar opeens was het niet meer oké. Dat is de manier waarop dingen zo af en toe gaan, maar uiteindelijk kosten ons dat tussen de vier en vijf maanden aan ontwikkelingstijd. Dat was echt de grootste uitdaging in het project, omdat je die hoeveelheid tijd nooit meer kan inhalen.” Door de vertraging werd het plan om de auto in februari of maart te gaan testen opgeschort, maar de aangepaste auto ging pas 1 juli het circuit op. Het oorspronkelijke ontwerp was toen al door de windtunnel gegaan, wat de zaken alleen maar lastiger maakte.

“Ons eerste doel was, na discussies met de IMSA, om binnen de marge van alle belangrijke gebieden te komen op hetzelfde niveau als van de andere auto’s,” zei de BMW-directeur. “Het verlagen van de auto is altijd een lastige taak, wanneer je het gebaseerd hebt op de productieauto, omdat je een dak of zoiets niet kan verlagen. We kunnen alleen proberen de onderkant van de zaken te verlagen. Daar raak je veel structurele onderdelen, dus moet je voorzichtig zijn waar je wat doet en hoe je dat doet. Het is een behoorlijk gecompliceerde taak.” De aanpassingen zorgde bij BMW voor een aangepast ontwikkelingsprogramma. De auto moest namelijk in september in Ladoux aanwezig zijn voor de FIA’s Balance of Performance test.

“Het was duidelijk voor ons dat welke oplossing we ook moesten vinden, dat we eerst het doel moesten halen,” zei Marquardt. “We hadden niet de tijd om veel dingen te doen en een ontwikkeling uit te proberen en misschien een tweede stap om te zien wat beter was, nee... We moesten achteroverleunen en denken: ‘Dat is het probleem, wat is de oplossing die dit probleem het beste kan oplossen en wat is de hoeveelheid tijd die het gaat kosten om ons daar te brengen en alles opnieuw te plannen? Wat je normaal doet, wanneer je normale ontwikkelingstijd hebt, is zeggen: ‘oké, we gaan dat gaandeweg uitvinden, en we richten ons op deze dingen tijdens de volgende test en nemen evolutionaire stappen onderweg’. Die kans hadden we niet.” Ondanks het korte tijdbestek wist men de nodige kilometers te maken met de auto. Volgens Marquardt hadden ze tijdens de recente tests weinig problemen.



De RLL-inschirjvingen hadden problemen tijdens de 'Roar Before The 24', daarom vraagt Marquardt voor BoP-aanpassingen voorafgaande aan de Daytona 24 Uur. De M8 GTEs eindigden tijdens de test onderaan in de GT Le Mans-klasse. Alexander Sims was de snelste, maar kwam 1,4 seconden te kort.

“Het is duidelijk dat we nog niet alles in de auto gevonden hebben, maar dat gaan we in de komende drie weken ook niet vinden,” zei de BMW Motorsport-directeur. “De vraag is eigenlijk of de BoP wel juist is. Zeker, die past op het moment niet, maar met wat we hebben, bevestigt het eigenlijk onze simulatie en voorspellingen. Afhankelijk van hoeveel de competitie vereist, is het wat tussen de 1,5 en 2 seconden ligt en dat is exact waar we zitten. Met dit pakket werkt alles. We moeten nu met de IMSA "gaan zitten" en de auto juist gebalanceerd krijgen. Weten dat onze voorspellingen juist zijn, moet het geen 'rocket science' zijn om ons op de juiste plek te zetten en een goede race te hebben.”

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS