Stefano Domenicali: "Concrete plannen voor nieuwe Formule 2 komen snel"
Uitgegeven door Dirk Kempen • 16 april 2015 17:15
Nadat eind 2014 sterke geruchten ontstonden heeft de FIA Single Seater Commission bekend gemaakt dat er binnenkort concrete plannen komen voor een nieuw Formule 2 kampioenschap. De commissie van de FIA werd in 2013 in het leven geroepen om de versplinterde route van karts naar Formule 1 te vereenvoudigen. Oud F1-coureur Gerhard Berger zorgde er voor dat de Formule 3 nieuw leven in werd geblazen en startte ook de Formule 4. Sinds oktober 2014 staat oud Ferrari F1-teambaas Stefano Domenicali aan het roer en ontstonden de eerste geruchten voor de nieuwe Formule 2.

Als de plannen van Domenicali doorgaan begint de Formule 2 aan haar derde leven. De Formule 2 heeft een rijke historie. In 1964 werd het eerste Europese kampioenschap Formule 2 gehouden. Jackie Ickx won het kampioenschap voor het legendarische Tyrrell Racing. De Nederlanders Rob Slotemaker en Gijs van Lennep kwamen destijds ook uit in het kampioenschap. Beroemde coureurs zoals Ronnie Peterson, Jacques Laffite en René Arnoux volgden Ickx op als kampioen in de klasse. In 1984 werd het Europees Formule 2 kampioenschap voor het laatst verreden. Mike Thackwell won het kampioenschap dat uit kostenoverwegingen over ging in de Formule 3000.

In 2009 blies de FIA samen met Jonathan Palmer, zelf Formule 2 kampioen in 1983, nieuw leven in de Formule 2. Williams zorgde voor de chassis, Audi zorgden voor de motoren. De klasse reed in het voorprogramma van het WTCC. In het eerste seizoen kende de klasse een groot tragedie. Tijdens een race op Brands Hatch verloor een van de coureurs een wiel. Dit wiel raakte de helm van Henry Surtees. De zoon van Formule 1 wereldkampioen uit 1964 John Surtees. Het lukte de klasse niet om dé grote talenten aan te trekken voor de volgende stap richting Formule 1. Na het seizoen 2012 verdween de klasse van de circuits met de stille trom.
Toen de FIA het nieuwe puntensysteem bekendmaakte voor de Formule 1 superlicentie in januari dook de naam van de Formule 2 voor het eerst op. De Formule 2 ging de meeste punten geven die nodig zijn voor de nieuwe superlicentie. De klasse stond hiermee boven de gevestigde klassen zoals de GP2. Na de succesvolle revival van de Formule 3 en de succesvolle introductie van de Formule 4 is de Formule 2 de enige stap die ontbreekt in de weg naar de Formule 1. "We moeten er voor zorgen dat de Formule 2 precies tussen de Formule 3 en Formule 1 in zit, dat is de grootste uitdaging." Aldus voorzitter Domenicali.

Domenicali wil van de Formule 2 een klasse maken waarin meerdere constructeurs en motorenfabrikanten kunnen meedingen voor de overwinning. Hetzelfde concept wat al in de andere klassen van de FIA wordt hiermee voortgezet. De flamboyante Italiaan gaf aan dat de Formule 2 dezelfde motoren kan gaan gebruiken zoals die nu in het DTM en Super GT gebruikt worden. Hiermee zijn Mercedes, BMW, Audi, Toyota, Nissan en Honda mogelijke leveranciers voor de vier cilinder twee liter turbo motoren. Domenicali vervolgde: "We dat fabrikanten met een rijke autosporthistorie deze klasse zien als een kans om verder te groeien."
De Formule 2 komt in het vaarwater van de GP2 en Formule Renault 3.5. Deze twee klassen zijn momenteel de grootste leveranciers van Formule 1 coureurs. De voormalig Ferrari F1-teambaas gaf aan deze klassen niet te willen verdringen uit de markt. In GP2 kringen zijn er geruchten dat de GP2 over gaat in de Formule 2. Hoe de klasse er precies uit gaat zien maakt de FIA binnen enkele maanden bekend.




