Autosport Internationaal Toerwagens • Autosport INT Diversen

Scuderia Praha-Ferrari leidt na eerste deel Hankook 12H MUGELLO

Uitgegeven door Mitchell Koolen • 17 maart 2017 21:15 • Print artikel

De Scuderia Praha-Ferrari 488 GT3 (#11, Jiri Pisarik/Josef Král/Matteo Malucelli) staat bovenaan de ranglijst na het eerste deel van de Hankook 12H MUGELLO.

2017 Hankook 12H MUGELLO

Toen na de eerste vier uur de zwart-wit geblokte vlag werd gezwaaid, kwam de Forch Racing powered by Olimp-Porsche 991 GT3 R (#29, Robert Lukas/Marcin Jedlinksi/Patrick Eisemann) met een minuut achterstand op de leiders als tweede over de eindstreep. Tijdsverschillen spelen echter morgen bij de herstart voor het tweede deel van de race geen rol meer. Op de derde plaats heeft de Konrad Motorsport-Lamborghini Huracán GT3 (#21, Franz Konrad/Marco Mapelli/Giorgio Maggi/Christopher Zöchling) al een achterstand van twee ronden, maar vanwege uiteenlopende strategieën hebben zelfs auto’s met een of meerdere ronden achterstand nog kansen op de overwinning.

De koplopers in de klasse A6-Am hebben een achterstand van drie ronden op de leiders in het algemeen klassement. Best geklasseerde A6-Am-auto is de GP Extreme-Renault RS01 FGT3 (#27, Frederic Fatien/Jordan Grogor/Tiziano Carugati) op de zesde plaats algemeen, op korte afstand gevolgd door de Hofor-Racing-Mercedes-AMG GT3 (#1, Michael Kroll/Chantal Kroll/Roland Eggimann/Kenneth Heyer/Christiaan Frankenhout). Een ronde daarachter rijdt de GRT Grasser Racing Team-Lamborghini Huracán GT3 (#963, Mark Ineichen/Christoph Lenz/Roberto Pampanini/Milos Pavlovic) op de derde plaats in de klasse.

In de SP2-klasse staan er na vier uur drie Porsches op de eerste drie plaatsen. Met hetzelfde aantal ronden staat de Porsche Lorient Racing-Porsche 991 Cup (#64, Philippe Polette/Frédéric Lelievre/Pascal Gibon/Christophe Bourret) voor de Speed Lover-Porsche 991 Cup (#78, Pierre-Yves Paque/Jean-Michel Gerome/Christian Kelders). Met een ronde achterstand staat de tweede Porsche Lorient Racing-auto, de Porsche 991 Cup (#65, Jean-François Demorge/Alain Demorge/Gilles Blasco/Frédéric Ancel), op de derde plaats.

2017 Hankook 12H MUGELLO

De teams in de top drie van de 991-klasse bevinden zich nog steeds in dezelfde volgorde waarin ze zich kwalificeerden. De Olimp Racing by Lukas Motorsport Porsche 991 Cup (#67, Christopher Bauer/Stanislav Jedlinski/Robert Lukas/Igor Walilko) rijdt aan de leiding, voor de MSG Motorsport-Porsche 991 Cup (#92, Philipp Sager/Luca Rettenbacher/Christopher Zöchling), die ook nog steeds in dezelfde ronde rijdt. Met een ronde achterstand is de PROsport Performance-Porsche 991 Cup (#85, Charles Putman/Charles Espenlaub/Joe Foster) derde. De pole-winnende auto in de SP3-GT4-klasse, de Nova Race Ginetta G55 GT4 (#227, Luca Magnoni/Philippe Salini/Luca Rangoni) heroverde de leiding in de klasse op de JR Motorsport BMW E90 (#114, Bob Herber/Martin Lanting), nadat Martin Lanting in de grindbak terecht kwam. De Besaplast Racing Audi TTRS (#233, Franjo Kovac/Milenko Vokuvic/Tomáš Pekař) sloot het eerste deel van de race als derde af, maar heeft al negen ronden achterstand op de leiders.

De Bonk Motorsport-Audi RS3 LMS TCR (#115, Hermann Bock/Max Partl) was in een spannend duel om de leiding in de TCR-klasse met de NKPP Racing by Bas Koeten Racing-SEAT Leon TCR V3 (#125, Gijs Bessem/Harry Hilders/Bas Koeten) verwikkeld. Met nog slechts twee minuten te gaan raakte Gijs Bessem in bocht acht echter in de vangrails, waarmee de Bonk Motorsport-Audi een voorsprong van drie ronden in handen kreeg.

2017 Hankook 12H MUGELLO

De enige CUP1-auto, de Bonk Motorsport-BMW M235i Racing Cup (#145, Axel Burghardt/Jürgen Meyer/Michael Bonk/Matthias Schrey), bleef uit de problemen en kwam op de 44e plaats algemeen over de eindstreep van het eerste deel van de race.

In de slotfase nam de Stanco&Tanner Motorsport-Renault Clio III (#112, Andy Stanco/Armando Stanco/Luigi Stanco/Stefan Tanner) de leiding in de klasse A2 over van de Team Eva Solo/K-Rejser Peugeot RCZ (#171, Jacob Kristensen/Jan Engelbrecht/Henrik Sørensen).

De race wordt morgen om 10:00 uur hervat. Tijdens de onderbreking is werken aan de auto’s niet toegestaan. De auto’s moeten ook de race hervatten met de hoeveelheid brandstof die ze aan het eind van het eerste deel van vandaag nog aan boord hebben. Auto’s met weinig brandstof verliezen daardoor in de beginfase waarschijnlijk meerdere minuten vanwege vroege pitstops. Auto’s die een of meerdere ronden achterstand hebben, maar met volle tanks starten, hebben daarmee volop kans om morgen in een vroeg stadium terrein goed te maken.

Klik op onderstaande Links voor de resultaten van de eerste vier uur, en de start op stelling.

Resultaten overall

Resultaten per klasse


Startgrid

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS