Autosport Internationaal Toerwagens • Autosport INT Diversen

Robin Frijns valt in bij Land Audi met overwinning op de Nordschleife, Beitske Visser P2 in haar klasse

Uitgegeven door Miguel Bosch • 6 september 2017 10:54 • Print artikel

In zijn eerste optreden met Land Motorsport heeft Robin Frijns de overwinning gepakt. In de 40. RCM DMV Grenzlandrennen op de Nürburgring reed de Nederlander samen met de Amerikaan Connor De Phillippi naar de winst. Voor Frijns, die de afwezige Christopher Mies verving, was het zijn eerste zege ooit op de Nordschleife.



De dag begon voor Frijns en het Land-team met een tegenvaller. De Audi R8 LMS GT3-renstal, in mei nog de winnaar van de 24 Uur van de Nürburgring, kwam door gele vlaggen in de kwalificatie niet verder dan de achtste positie op de grid. Dat mocht De Phillippi echter niet deren. Al aan het einde van de eerste raceronde was hij twee posities naar voren opgeschoven.

Ondertussen vocht pole-sitter Patrick Pilet in de Manthey Racing Porsche 991 GT3R het uit met Frank Stippler in de Phoenix Racing Audi R8 LMS GT3. Hoewel de geel-groene Porsche na de openingskilometers op het Grand Prix-circuit nog met een behoorlijke voorsprong de Nordschleife opdraaide, ging Stippler bij Döttinger Höhe via de slipstream de Fransman voorbij.

In de eerste helft van de 4-uursrace werd de leiding regelmatig door de twee teams uit het nabije Meuspath onderling afgewisseld. De Phillippi hield zich in eerste instantie afzijdig: de ADAC GT Masters- en VLN Speed Trophäe-kampioen van 2016 had in de motregen aan de noordzijde van de Nordschleife niet het vertrouwen in zichzelf en zijn banden om er vol voor te gaan. Pas na de eerste pitstop waarbij de vaste Land-coureur een nieuwe set banden gemonteerd kreeg, begon de opmars naar de kop van het veld.



Met de leiding in zicht stapte Frijns in voor de laatste twee uur. Het duurde niet lang voordat de Limburger de koppositie pakte. Manthey en Phoenix gaven echter niet op en ook Falken Motorsports Porsche 991 GT3R-coureurs Klaus Bachler en Martin Ragginger sloten aan bij de kopgroep. Even lukte het Pilet, geholpen door een langzamere deelnemer die de weg voor Frijns blokkeerde, de leiding te pakken, maar zag diezelfde ronde nog Frijns weer aan zich voorbijgaan op Döttinger Höhe.

Vanaf dat moment zette Frijns nog eens aan en was niet meer bij te benen voor de concurrentie. Snelle ronde na snelle ronde bracht zijn voorsprong bij het zwaaien van de finishvlag naar 16 seconden. Frank Stippler, terug in de Phoenix Audi voor de laatste stint, probeerde nog wel dichterbij te komen, maar realiseerde zich enkele ronden voor het einde dat het een onbegonnen zaak was en nam genoegen met het zilver.



Falken Motorsports kwam als derde binnen. Het Porsche-team profiteerde van de pech die fabrieksteam Manthey had met een verkeerd vallende Code 60-zone, net wanneer Romain Dumas op weg was de aansluiting met de top 3 weer te vinden. De Fransman kwam bij het opkomen van Döttinger Höhe in een Code 60-zone vast te zitten in een groep auto’s waarvan de coureurs niet doorhadden dat de zone alweer was opgeheven en vervangen met enkele gele vlaggen waardoor de snelheid weer opgevoerd kon worden. Manthey, dit jaar al goed voor drie overwinningen in het VLN-kampioenschap, kwam daardoor op minuten achterstand als vierde over de finish.

Beitske Visser, de enige andere Nederlander in de race, kwam wederom met de BMW M235i Racing Cup van Sorg Rennsport in actie voor het behalen van haar Nordschleife-licentie. De BMW Junior-coureur kwam 6-tienden te kort voor de overwinning in de SP8T-klasse en eindigde als tweede in de klasse en 61ste algemeen.

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS