Autosport Internationaal Toerwagens • Autosport INT Diversen

Porsche-hegemonie op Nordschleife doorbroken: Rowe BMW wint VLN2 en Indy Dontje met twee auto's in top 10

Uitgegeven door Miguel Bosch • 11 april 2018 08:38

Na een lange reeks Porsche-zeges is de hegemonie van Manthey Racing in het VLN-kampioenschap doorbroken. In de tweede VLN-wedstrijd van het seizoen op de Nürburgring-Nordschleife pakte Rowe Racing de overwinning. Het BMW M6 GT3-team kwam na de laatste ronde pitstops bovendrijven. Indy Dontje kwam uit voor twee Mercedes-teams, en finishte na een goed optreden als zevende én negende.



Rowe Racing-coureur Jesse Krohn had wat goed te maken. De BMW-fabriekscoureur klapte tijdens de training op vrijdag hard in de vangrail wat het begin inluidde van een lange dag sleutelen voor zijn team. Pas laat op de avond konden de monteurs richting hotel, hun harde werk zou nog beloond worden.

Met onbespoten motorkap begon Krohn’s teamgenoot Connor De Phillippi aan de race. Hoewel de jonge Amerikaan in de eerste fase met de kopgroep meereed, bleef hij erachter hangen. Daar zag hij hoe Patrick Pilet in de #912 Manthey Racing Porsche 991 GT3R de start vanaf plaats twee verprutste, maar ook hoe diezelfde Pilet enkele ronden later de leiding overnam. De Fransman profiteerde van een misverstand tussen de leidende #911 Manthey Porsche bijgenaamd ‘Grello’ en een langzamere deelnemer. Romain Dumas moest Grello het gras insturen, wat hem snelheid kostte en Maro Engel in de #14 Black Falcon Mercedes-AMG GT3 de gelegenheid gaf de koppositie over te nemen. Lang was het de Duitser niet gegund: Pilet ging mee en pakte enkele bochten later via de slipstream de leiding op het lange Döttinger Höhe.



Het drukke verkeer op de baan deed Manthey besluiten de #911 vroeg naar binnen te halen voor een pitstop en rijderswissel. Laurens Vanthoor moest door deze variant bijtrappen om aan het einde van de rit niet ongunstig uit te komen met de strategie. Alles leek volgens plan te verlopen, totdat hij kort voor het einde van zijn tweede stint in Galgenkopf de controle over de Porsche verloor en de splitter beschadigde. Terug in de pits bleek de schade terminaal te zijn. Ook de zusterauto kon de eer van Porsche niet redden: een spin van Nick Tandy en pech in verkeer wierp de groen-gele Porsche terug naar P5 waar het ook zou finishen.

Adam Christodoulou reed inmiddels op kop in de AMG van Black Falcon. Het team uit het nabije Meuspath zette de hele middag al snelle rondetijden neer en leek op weg naar de overwinning. Rowe Racing had echter andere plannen: door hun pitstops steeds verder te verschuiven, wist het team de laatste pitstop uit te stellen tot een half uur voor het einde van de vieruursrace. Dit betekende dat de verplichtte minimale pitstoptijd met iedere minuut die verstreek korter werd. Met een verschil van bijna een half uur had Rowe zoveel voordeel opgebouwd dat Krohn zo’n 15 seconden tot de Black Falcon AMG over had toen hij na zijn laatste pitstop op de baan terugkeerde. Een laatste poging van Black Falcon-piloot Dirk Müller om het gat te dichten was tevergeefs: Rowe Racing pakte de overwinning in de voorlaatste Nordschleife-wedstrijd voor de 24 Uur van de Nürburgring.



Indy Dontje kwam als zevende binnen. De Nederlander kwam samen met de Duitsers Christian Hohenadel en Maxi Götz uit in de Mercedes-AMG GT3 van HTP Motorsport. De Mann Filter AMG was een van de wagens in de kopgroep die tijdens de openingsfase van de rest van het veld wegreden, maar wist de pech die vooral de twee Manthey Porsches overkwam niet uit te buiten. Ook reed Dontje in de #47 AMG-zusterauto van HTP wat hem met de negende eindklassering twee top 10-finishes opleverde.

Direct achter Dontje kwam Yelmer Buurman in de #15 Black Falcon AMG als achtste over de eindstreep.

De derde door HTP ingezette AMG kwam uit onder de naam AutoArena Motorsport en zag Jeroen Bleekemolen in actie komen. Zijn auto eindigde als veertiende.

Marco van Ramshorst pakte als enige deelnemer in de SP4T-klasse de 96ste plaats algemeen.

Racend in een VW Golf 3 eindigde Bas Schothorst als 126ste in het algemeen klassement en negende in de H2-klasse voor oude auto’s.



 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS