Autosport Internationaal Toerwagens • Autosport INT Diversen

Podiumkansen Indy Dontje en Renger van der Zande verspeelt door drive-through penalties; harde klap Catsburg + UITSLAG

Uitgegeven door Dirk Kempen • 23 juli 2017 21:05 • Print artikel

Regen op het Circuit van Zandvoort zorgde voor een erg interessante tweede race in de ADAC GT Masters. De mannen voorin kregen allemaal(!) problemen en de winnaar, equipe De Phillipi/Mies, had hier niet op durven hopen. Ondanks de lastige omstandigheden hielden de professionele coureurs de schade beperkt. Voor de Nederlanders verliep race 2 minder succesvol. Renger van der Zande en Indy Dontje zagen hun hoop vervliegen door een straf in de pitlane, terwijl aan Nicky Catsburgs inhaalslag met een harde klap een einde kwam.

GT Masters

De coureurs arriveerden op de startgrid op slicks, maar het begon al snel hard te regenen en schakelde bijna iedereen over op regenbanden. Tijdens de opwarmronde besloot Klaus Bachler alsnog op regenbanden over te schakelen. Mirko Bortolotti startte het beste en nam de leiding. Alle auto's kwamen ongeschonden door de eerste ronde. Bortolotti kon kort genieten van zijn voorsprong en parkeerde de auto na enkele ronden in de pits. "We denken dat het een motorisch probleem is," gaf de Italiaan aan. Maximilian Götz kreeg hiermee de leiding van de race in de schoot geworpen.

In de tweede helft van de top tien vochten Kelvin van der Linde en Christian Engelhart om positie. Van der Linde had al enkele plaatsen verloren en werd ook door Engelhart gepasseerd. Het duurde niet lang voordat Van der Linde een fout maakte, samen met Engelhart ging hij bij het aanremmen van de baan in de S-bocht. Hierdoor kwam de safety car in actie. Maxi Götz zag hierbij zijn voorsprong van 22 seconden in rook op gaan.

Met de safety-car-periode ging iedereen in de pits voor de verplichte rijderswissel. Renger van der Zande kwam als derde de pits in. "Deze is voor de fans in de duinen!" riep de Nederlander enthousiast in de regen. "Ik moest wennen aan het nieuwe asfalt waardoor mijn start niet zo goed was. Toen ik eenmaal mijn lijn gevonden had kon ik ze één voor één voorbij gaan." Van der Zande gaf zijn auto over aan Jules Gounon. Bij het wegrijden reed Gounon te hard door de pits waardoor het team een drive through penalty kreeg.

GT Masters

Team Zakspeed had een trage pitstop bij de rijderswissel van Götz naar Assenheimer. Jeffrey Schmidt ging na de pitstops aan de leiding van de race. Conor de Phillippi had de beste herstart en ging direct voorbij Assenheimer voor plaats vier. Hierna ging Assenheimer van de baan in de erg natte omstandigheden, een nieuwe safety car periode tot gevolg. Bij de volgende herstart ging De Phillippi als een speer. Hoewel hij Schmidt onder druk zette moest hij wachten tot na een volgende safety car periode. Ditmaal was het Nikolaj Rogivue die geparkeerd stond in het grind van de Tarzanbocht.

Na de laatste safety car periode was er nog minder dan tien minuten te racen. Bij de herstart ging De Phillippi voorbij Schmidt in de Tarzanbocht. Voor Nick Catsburg werd een inhaalrace abrupt stop gezet. Na contact met een concurrent ging de Nederlander in het rond waarna Sven Barth hem vol op zijn BMW raakte. Voor zowel Barth als Catsburg was de race voorbij.

GT Masters

De Phillippi won de race, voor Jeffrey Schmidt en Florian Spengler. "Dit had ik van te voren nooit gedacht," sprak De Phillippi tegenover Racexpress.nl. "Ik ben gisteravond lang op het circuit gebleven om te leren over Circuit Zandvoort in de regen, dat heeft me veel opgeleverd!" Het duo Van der Zande/Gounon eindigde op de zevende plaats als beste Nederlander. Indy Dontje eindigde op plaats achttien. Hij was iets te gretig vlak na de rijderswissel en in het gedrang in de pitlane, reed hij te snelle pitstop.

De volgende races van de ADAC GT Masters worden verreden op vijf en zes augustus. Voor de vijfde ronde van het kampioenschap rijdt de klasse op de Nürburgring.



Nieuwe week, nieuwe deals! Bekijk HIER de leukste aanbiedingen! Check eens alle Zomerdeals

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS