Autosport Internationaal Toerwagens • Autosport INT Diversen

Long Beach, de kortste race van het IMSA kampioenschap: Renger van der Zande maakt zich op voor een casino

Uitgegeven door Bas Kaligis • 13 april 2018 07:15

Je ziet het wel vaker in het leven. Schoonheid heeft gemene tandjes. Dat geldt ook voor Long Beach. De zonnige plaats aan de kust in California, bij Los Angeles, biedt jaarlijks gelegenheid voor het stratencircuit waar het IMSA kampioenschap haar sprintrace houdt. Want dat is ook zeer opmerkelijk. Na de 24 uur van Daytona en de 12 uur van Sebring gaat de derde race voor het Amerikaans Endurance kampioenschap over in een sprintrace van iets meer dan anderhalf uur. Met 22 inschrijvingen wordt deze BUBBA Burger SportsCar Grand Prix bij voorbaat een opwindende race.

Renger van der Zande

Even voor de fijnproevers. Los Angeles aan de Californische kust kent aan de noordzijde het beroemde Hollywood, maar de stedelijke uitlopers naar het zuiden monden uit in de kustplaats Long Beach met het beroemde Sunset Beach. Het is hier dat vroeger de Amerikaanse Formule 1 wedstrijden werden verreden met winnaars als Giles Villeneuve, Nelson Piquet en Niki Lauda. De laatste jaren zie je er alleen nog maar de Indy Cars rijden en het Amerikaans lange afstand-kampioenschap, de IMSA, En ook dat blijft opwindend. Het met hoge snelheid over een rotonde met bloembakken vliegen geeft een kick en tegelijkertijd een casino gevoel. Of je nou door een ander eraf getikt wordt of zoals Renger van der Zande vorig jaar, door zonder remmen met de Visit Florida bolide hulpeloos aan het eind van het rechte stuk de betonnen muur in te knallen, het is vooral casino in Long Beach.

Long Beach

Dit weekend, of beter, vrijdag en zaterdag, is het weer zover. Niet het gebruikelijke volle IMSA veld, maar slechts de Prototypes en GT Le Mans auto’s gaan er van start. Het Prototype veld is dit jaar behoorlijk groot, met Daytona Prototypes als de Cadillacs, de Mazda’s, de Nissans en de Acura’s van Penske en verder de LMP 2 bolides van het type Oreca en Ligier. Een “dik” veld waar het FIA-WEC jaloers op zou zijn. De GTLM’s kennen van fabriekswege vooral de Corvette’s, de Ganassi Fords en BMW’s en Porsche’s. De trainingen en kwalificaties zijn op vrijdag en de race op zaterdag, lokale tijd 13.00 uur, onze tijd 22.00 uur.

Hoe staat het ervoor gezien vanuit de coureurs en teams. Het team van Renger van der Zande, het Cadillac/Wayne Taylor team won vorig jaar de race. Renger zelf eindigde toen, zoals gezegd zonder remmen in de muur met de Visit Florida auto. Daarentegen werd hij het jaar ervoor in de LMPC klasse van destijds tweede. Dus hij kan goed vooruit komen in Long Beach. Het Wayne Taylor team wil weer winnen, dat is duidelijk. Maar de leiders in de competitie na Daytona en Sebring; Nasr en Curran zullen met hun Cadillac alles op alles zetten om hun voorsprong te behouden. En ook Filipe Albuquerque, al sinds het Wereldkampioenschap Karting in 2003 maatje en tegenstander van Renger, wil ook met teamgenoot Barbosa winnen. En ook Pipo Derani, het Braziliaanse talent, eerste in Sebring, net voor van der Zande, wil opnieuw met de Tequila Patron Nissan DPI, de Cadillacs de loef af steken. Zoals gezegd, het wordt casino.

Magnussen

Wat zijn nu vuistregels voor deze race? Ricky Taylor, tegenwoordig in de PenskeAcura verwoordt het als volgt, “Elke kleine fout kost je een hoop en er is slechts één pitstop in deze korte race van een uur en 40 minuten. Dus veel ruimte voor strategie is er niet. Gewoon foutloos rondkomen is het motto. Oliver Gavin, succesvol in in GTLM met de Corvette zegt het als volgt, “Long Beach is altijd een uitdaging, want we rijden de Free Practice op vrijdagmorgen en de Quali aan het eind van die dag en dan is de baan door temperatuurverschil totaal anders. Dus je moet je afstelling al weten te baseren op je historische gegevens.”. En Jan Magnussen, ex-F1-rijder en al weer jaren GTLM rijder in Corvette verwoordt het als volgt, “je moet het ook hebben van een waanzinnig snelle pitstop, want de rijders wisseling duurt in de regel langer dan de banden/ brandstof wisseling aan de auto”.
Kortom, velen benoemen de stress die komt kijken bij een teamrace van slechts één uur en veertig minuten op een stratencircuit met beton en bloembakken.

Wayne Taylor Racing

De Nederlander Renger van der Zande pakt het laconiek. Zijn team heeft weer een Balance of Performance restrictie, nu van de luchtinlaat. Maar hij ziet wel op de baan wat het effect zal zijn. Als rijder heeft hij een professioneel programma, met een Amerikaans topteam in het IMSA, met een zitje in het Dragon Speed LMP 1 team in de hoogste klasse van het WEC, en met een contract in het GT3-fabrieksteam van Mercedes AMG,voor onder andere de 24 uurs van de Nürburgring. Hij neemt het zoals het komt. Maar hij houdt zichzelf vooral in balans met zijn wielren passie. In elke racetruck heeft hij wel een superlichte racefiets staan. En in Los Angeles heeft hij al weer zijn 100 kilometer gepakt in het schitterende heuvellandschap rond Malibu, ten noord-westen van Los Angeles. De rest ziet hij wel...

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS