Autosport Internationaal Toerwagens • Autosport INT Diversen

Honderd minuten spektakel bij IMSA in Detroit: Felipe Nasr/Eric Curran winnen, Renger van der Zande vijfde

Uitgegeven door Bas Kaligis • 4 juni 2018 05:36 • Print artikel

Vanaf de eerste meters in de rollende start was de Chevrolet Detroit Grand Prix in het IMSA kampioenschap spectaculair. De aandacht was gericht op de supersnelle Penske Honda ’s met respectievelijk Juan Pablo Montoya en Helio Castroneves. Zij zouden na een turbulente race uiteindelijk verslagen worden door Felipe Nasr en Eric Curran. Renger van der Zande pakte knap in de eerste ronde twee tegenstanders waaronder Tristan Nunez van het Mazda Joest team. Uiteindelijk finishte Van der Zande met teamgenoot Jordan Taylor als vijfde.

null

Het schitterende circuit, op het parkeiland in de Detroit River kent vele uitdagingen. Net zoals als andere stratencircuits is het door de betonnen wanden weinig vergevingsgezind. Maar ook de wisselende baangesteldheid vanwege het rubber dat ook door de Indycars wordt achtergelaten lijkt het raceverloop toch een beetje casino. Voeg dan toe een safetycar-procedure vlak voor het “pitwindow”, de fase in de race waarin de verplichte rijderswissel kan plaats vinden en de strijd op de baan kan zomaar op zijn kop gegooid worden.

IMSA Detroit

Het gebeurde ook deze keer. Polesitter Pipo Derani met de Tequila Patron Nissan DPI moest na twee rondes naar binnen om zijn stuurtje te wisselen vanwege problemen met de schakel elektronica. Renger van der Zande die vanaf P7 naar P5 was gestoomd kreeg daarmee P4 in zijn schoot geworpen, achter Montoya, Castroneves, en Barbosa. Twee Honda’s en twee Cadillacs leek een leuk uitgangspunt in de top te worden. Niets was minder waar. Na de pitstops onder de safetycar was het Wayne Taylor team even virtueel tweede achter Barbosa. Echter Jordan Taylor werd in de rondte getikt door de Penske rijder Cameron en kon op een tiende plaats zijn weg vervolgen.

Drukte bij pitstops

Verderop bij een tweede pitstopserie met ook bandenwissel pakte het Wheelen engineering team met Nasr aan het stuur de kop en stond die niet meer af, ondanks stevig aandringen van Ricky Taylor met de Penske Acura.

Renger van der Zande

Jordan Taylor, de teammaat van Renger van der Zande was met veel pijn en moeite en een slechte wegligging weer opgeklommen naar een zevende plaats. Maar in de laatste ronde bleken Oliver Jarvis ( Mazda Joest) en Filipe Albuquerque (Cadillac DPI) drie bochten voor het einde zonder brandstof te komen staan, geluk voor het Van der Zande / Taylor team die daarmee op de finish de vijfde plaats pakte, achter Nasr, de twee PenskeAcura’s en Dalziel met de Nissan. Een sensationeel slot van deze bijzondere race waar het publiek van de banken ging.

Jeroen Bleekemolen in de GT Daytona klasse werd met teamgenoot Ben Keating vierde achter winnaars Mario Farnbacher en Katherine Legge in de Honda NSX.

Jeroen Bleekemolen en Renger van der Zande

Overigens sprongen Jeroen Bleekemolen en Renger van der Zande, samen met Ben Keating en Christina Nielsen in een klaarstaande private jet, type Gulfstream IV gevlogen door collega coureur Patrick Lindsay, gelijk door naar Le Mans. De zaterdagnacht werd er doorgevlogen naar Le Mans, en de rijders werden vlak achter de paddock gedropt, voor deelname aan de verplichte testdag op zondag.

Geen echte luxe want voor Renger betekende het van de Cadillac DPI op het Amerikaanse continent, zonder met de ogen te knipperen overstappen in de Dallara /Gibson LMP 1 op het Europese continent. Maar, aldus Renger, “we doen natuurlijk of het allemaal heel normaal is, maar het is natuurlijk wel heel erg gaaf dat we even met zo’n Gulfstream de plas oversteken om van de ene in de andere bloedsnelle raceauto te stappen.”

En die Dallara LMP1 van het Dragon Speed team was last minute in elkaar gezet, nadat de crash op Spa waarbij Pietro Fittipaldi als stand-in van Renger bij een klap onderaan de Radillon zijn beide benen verbrijzelde en de monocoque afschreef, vanwege een klein foutje in de elektronica van de Dallara waardoor de stuurbekrachtiging uitviel. Dit betekende een nieuwe monocoque die nog even gemaakt moest worden bij Dallara / BR Technology in Parma/ Italië. Het lukte uiteindelijk allemaal en dus kon Renger van der Zande de shake down doen en tevens zijn verplichte 10 Le Mans rondjes rijden.

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS