Autosport Internationaal Toerwagens • Autosport INT Diversen

Gematigd weekend voor Belgian Audi Club Team WRT in Isola 2000: "Ervaring tekort"

Uitgegeven door Daan Daniels • 10 januari 2017 10:43 • Print artikel

Op de kalender van de Trophée Andros is de afspraak in Isola 2000 vaak een atypisch gegeven. En niet alleen omdat het de eerste wedstrijd is na Nieuwjaar, maar ook omdat het circuit bestaat uit verschillende ritmeveranderingen en een dubbele kombocht naar rechts, waar het vertrouwen van de rijder en het evenwicht van zijn bolide een cruciale rol spelen.

Audi


In Elite Pro wilde Olivier Panis van dit weekend in Provence-Alpes-Côte d’Azur gebruikmaken om opnieuw in de titelrace te komen. De man uit Grenoble parkeerde zijn Audi A1 quattro op vrijdag constant op de derde plek (Kwalificatiemanches, Superpole en Finale) om uiteindelijk op de kleinste podiumtrede plaats te nemen. Een dag later hield hij de hele tijd stand aan de poort van de top 3. De voormalige Formule 1-rijder is nog altijd derde in het kampioenschap, ex aequo met Benjamin Rivière, maar wil vanaf volgend weekend het tij keren ten opzichte van Jean-Philippe Dayraut en Jean-Baptiste Dubourg, op het circuit van Serre Chevalier.

Voor Benoit Tréluyer, die zijn eerste volledige seizoen betwist in de Trophée Andros, was de race in Isola 2000 geen eenvoudige opdracht. “Hij kwam duidelijk ervaring tekort op dit terrein”, legt Mathieu Lefevre uit, de ingenieur van de Audi A1 quattro #10. “Onder meer in de fameuze kombocht, waar je de auto erg vroeg moet durven gooien en soms de indruk krijgt dat je rond je as zult gaan. We hebben de data en de onboardcamera’s geanalyseerd, in vergelijking met Olivier. Maar in die dubbele rechtste, nog meer dan elders, is ervaring van levensgroot belang om zoveel mogelijk snelheid aan te houden. En zelfs een van de beste rijders ter wereld kan het gebrek aan kilometers in de discipline niet zomaar wegvlakken. Wat betreft de afstelling hebben we misschien ook niet het beste compromis bereikt…” De drievoudige winnaar van de 24 Uur van Le Mans werd op beide wedstrijddagen zevende.

De moeilijkheid om het circuit van Isola 2000 te begrijpen maakte ook het weekend van Nathanaël Berthon tot een uitdaging, hij die deze winter eveneens de vierwielaangedreven en vierwielgestuurde Silhouette ontdekt op het ijs. “Hij was inderdaad het slachtoffer van hetzelfde probleem”, verduidelijkt Lefevre. “Het volledige weekend kwamen we enkele tienden van een seconde tekort om het verschil te maken. Op vrijdag werd hij vierde. Zaterdag verscheen het asfalt minder snel dan gebruikelijk. We weten immers dan Nathanaël vooral een circuitrijder is… Toch sloot hij de dag af op de vijfde positie. We waren een beetje ontgoocheld, maar we hebben de schade beperkt ten opzichte van Eddy Benezet: Nathanaël behoudt de leiding in het kampioenschap met twee punten voorsprong voor de afspraak in Serre Chevalier, waar de doelstelling zonder twijfel is om opnieuw mee te strijden voor de overwinning.”

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS